Yhteinen ääni metsäalalle ja tukea päätöksentekijöille

Lähtökohdat

Metsäala tarvitsi yhteisen tekijän viemään alan myönteistä viestiä eteenpäin. Tavoitteeksi asetettiin keskustelun kääntäminen positiiviseksi ja päätöksentekijöihin vaikuttaminen. Biotaloudesta puhuttiin kyllä, mutta keskustelusta puuttui konkretia, eikä kukaan tiennyt mistä todellisuudessa on kyse.

Idea

Hankkeen konseptointivaiheessa keskusteltiin kymmenien metsäalan organisaatioiden ja vaikuttajien kanssa. Konseptoinnissa kuultiin kattavasti koko suomalaista metsäalaa – valmistajia, jalostajia, pakkaajia, metsäalan yhteisöjä sekä tutkimusta ja koulutusta.

Hanke keskittyy keräämään ja välittämään eteenpäin konkreettisia, olemassa olevia esimerkkejä tuotteista tai ratkaisuja joihin käytetään puumateriaalia.

Hankkeen konsepti rakennettiin viiden megatrendin ympärille: kaupungistuminen, digitalisaatio, tiedostava kuluttaminen, väestörakenteen muutokset ja resurssiniukkuus. Nämä ovat globaaleja ilmiöitä, jotka vaikuttavat kysynnän ja tarpeiden muutoksiin.

Uusi puu -hanke keskittyy keräämään ja välittämään eteenpäin nimenomaan konkreettisia, olemassa olevia esimerkkejä tuotteista tai ratkaisuja joihin käytetään puumateriaalia. Hankkeen ulkopuolelle rajattiin puurakentaminen, hienopaperi ja puun energiakäyttö.

Tulokset

Vuosina 2014–2017 tapaamisia kansanedustajien ja ministeriöiden edustajien kanssa on järjestetty noin 50. Toistakymmentä tilaisuutta ja näyttelyä on järjestetty 11 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Tilaisuuksissa on ollut yhteensä yli 400 relevanttia kuulijaa.

Useat metsäalan asiantuntijat, ministerit, kansanedustajat ja europarlamentaarikot ovat kirjoittaneet asiantuntijakirjoituksia hankkeen verkkosivuille. Puun uusista käyttömuodoista on kirjoitettu useita kymmeniä lehtijuttuja.

Uusi puu -hanke voitti MTL:n Communications Awards 2017 -kilpailussa Vaikuttajaviestinnän sarjan.