Hiilijalanjäljen puolittamista inspiroitiin fiksuilla arjen teoilla

Lähtökohdat

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra on tulevaisuustalo, joka ennakkoluulottomin kokeiluin ja uudistuksin tähtää kumppaneineen kestävään tulevaisuuteen. Sitra etsi keinoja nopeuttaa suomalaisten hiilijalanjäljen puolittamista ja halusi siksi kertoa suurelle yleisölle, miten jokainen voi osallistua pienillä ja isoilla teoilla kasvihuonepäästöjen laskemiseen.

Idea

Kotitaloudet tuottavat valtaosan, eli noin 70 prosenttia, kasvihuonepäästöistä. Luku on paljon suurempi kuin mitä yleisesti luullaan. Pienillä ja itselleen sopivilla teoilla jokainen voi kuitenkin puolittaa hiilijalanjälkensä. Tämän ymmärryksen välittämiseen tarvittiin kokonaisuus, joka koostuu helposti luettavista ja jaettavista sisällöistä sekä aktivoinnista.

Syntyi ”100 fiksua arjen tekoa” ja Elämäntapatesti -sivustokokonaisuus, joka antaa kävijälle selkeän kuvan tämän elämäntavan ympäristökuormituksesta ja tarjoaa sata helppoa keinoa elää kestävämmin. Konseptoimme ja toteutimme sisällöt sivustolle ja siihen linkitettyyn testiin, jolla jokainen pystyi selvittämään oman jalanjälkensä koon ja ryhtyä mielekkäisiin toimiin sen pienentämiseksi.

Kirjoitimme Sitran keräämän laskentadatan ja kulutusvalintoja koskevan tutkimuksen sadaksi artikkelimaiseksi tekstisisällöksi, jotka kerättiin 100 fiksua tekoa -sivustolle.

Mitä jos ryhtyisit metsänomistajaksi sadalla eurolla, saisit puolet pois lämmityskuluista tai laittaisit autosi tienaamaan puolestasi?

Sisällöissä kerrotaan, miten erilaiset liikkumiseen, matkailuun, syömiseen, palveluihin ja asumiseen liittyvät teot vaikuttavat hiilijalanjäljen muodostumiseen. Sisällöistä löytyy vinkkejä, jotka helpottavat teon tekemistä ja siinä onnistumista: mitä jos ryhtyisit metsänomistajaksi sadalla eurolla, saisit puolet pois lämmityskuluista tai laittaisit autosi tienaamaan puolestasi?

Aktivoidaksemme ihmisiä tutkimaan omaa käytöstään ja hiilijalanjälkeään loimme markkinoinnin välineeksi Elämäntapatestin, joka kertoo konkreettisesti, millä elämänalueilla testin tekijällä on petrattavaa. Muutaman minuutin vievän testin jälkeen tekijä saa itseään kuvaavan profiilin ja personoituja vinkkejä siinä tehtyjen valintojen perusteella. Testitulos on helppo jakaa ja samalla haastaa muut mukaan.

Tulokset

”Ympäristöviestinnässä on luotettu liikaa siihen, että ihmiset motivoituisivat käytännön tekoihin ympäristönsuojelun vuoksi. Vapan tiimin kyky luoda ihmisiä innostava kokonaisuus auttoi meitä avaamaan ilmastonmuutostaistelussa uuden ja jännittävän sivun”, sanoo Sitran johtava asiantuntija Anu Mänty.

100 fiksua tekoa -sivusto julkaistiin vuoden 2017 kesäkuussa ja Elämäntapatesti joulukuussa. Vuoden 2018 tammikuuhun mennessä kokonaisuus oli kerännyt yhteensä 200 600 kävijää. Samassa ajassa testi oli tehty 172 000 kertaa.

Sivuston ensisijaisessa jakelukanavassa Twitterissä #100fiksuatekoa ja #elämäntapatesti -hashtagit tavoittivat kuukauden aikana uudelleentwiittaukset mukaan lukien 4,7 miljoonaa henkilöä. #100fiksuatekoa-julkaisujen kokonaistavoittavuus oli 226 202. Sekä sivustoa että testiä jaettiin tällä ajanjaksolla sosiaalisessa mediassa vain orgaanisesti.

#100fiksuatekoa ja #elämäntapatesti -hashtagit tavoittivat kuukauden aikana uudelleentwiittaukset mukaan lukien 4,7 miljoonaa henkilöä

Kokonaisuus keräsi runsaasti huomiota eri medioissa: se on mainittu televisiossa, radiossa, sanomalehdissä, asiantuntijapuheenvuoroissa ja blogeissa. Testin leviämistä on vauhdittanut vaikuttajien ja eri organisaatioiden sille antama huomio.

 

Tutustu 100 fiksua arjen tekoa -sivustoon:
https://www.sitra.fi/hankkeet/100-fiksua-arjen-tekoa/.

Tutustu Elämäntapatestiin:
https://elamantapatesti.sitra.fi.

 

Työn suunnittelusta vastaavat toimistot:
Sitra, Vapa Marketing, Demos Helsinki, D-mat oy, Frantic

Työn tuotannosta vastaavat toimistot:
Vapa Marketing, D-mat oy, Frantic

Mediatoimisto:
Miltton