Yhteinen haastekampanja aktivoi laajasti vihapuhetta vastaan

Lähtökohdat

Vuonna 2017 vihapuhe oli saanut Suomessa liian suuret mittasuhteet ja se uhkasi muuttua normaaliksi osaksi keskustelukultturiamme. Haastetta lisäsi omissa poteroissaan kärjistyneet mielipiteet, joista kukaan ei ottanut vastuuta.

Opetus- ja kulttuuriministeriön Merkityksellinen Suomessa -toimintaohjelman puitteissa haluttiin toteuttaa viestintäkampanja, joka sekä tavoittaa kohderyhmän että innostaa vihapuheen torjumiseen.

Idea

Kampanjan haluttiin saada ihmiset sitoutumaan vihapuheen torjumiseen. Oivalsimme, että sosiaalisessa mediassa annettu ja vastaanotettu haaste on kannanotto tärkeään asiaan – ja kun jotain sanoo julkisesti ja ääneen, on lupausta paljon vaikeampi rikkoa. Näin kampanjasta tehtiin yhteinen positiivinen asia, jossa toimitaan matalalla kynnyksellä yhdessä vihaa vastaan.

Kun jotain sanoo julkisesti ja ääneen, on lupausta paljon vaikeampi rikkoa.

Konseptoimme haastekampanjan, jonka aikana suomalaiset ja Suomessa asuvat kertovat omasta sitoutumisestaan vihapuheen torjumiseen. Tavoitteeksi asetettiin keskustelun herättäminen, siihen osallistuminen sekä mahdollisimman laaja näkyvyys koko maassa.

Innostavien kantaaottavien materiaalien ja helpoksi tehdyn julkisen sitoutumisen uskottiin kannustavan osallistumaan kampanjasanoman levittämiseen. Lisävoimaa haastamiseen saatiin opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselta ja eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terholta. Mukaan lähti myös kolme suosittua tubettajaa. 

Haastekampanjan aktiivinen sosiaalisessa mediassa käytävä vaihe alkoi 2.10.2017 – maailman kiusaamisen vastaisena ja YK:n väkivallattomuuden päivänä.

Tulokset

Kampanjan sanoma saavutti kohderyhmänsä erinomaisesti. Ensimmäisen viikon aikana (2.–8.10.2017) kampanja keräsi sosiaalisessa mediassa lähes kaksi miljoonaa (1 983 608) impressiota.

Ensimmäisen viikon aikana kampanja keräsi sosiaalisessa mediassa lähes kaksi miljoonaa impressiota.

Ajankohtainen haastava aihe, kantaaottavat haastevideot ja oivallisesti valittu aloituspäivä purivat yleisöön. #torjunvihapuhetta-tunnisteella merkittyjä postauksia julkaistiin Twitterissä, Facebookissa, Instagramissa, Snapchatissa ja Youtubessa yhteensä yli tuhat (1056).

Kommentit

“Vihapuheen torjuminen ja ennaltaehkäiseminen on tärkeää ennen kuin asenteet kärjistyvät liikaa. Haastekampanjan avulla halusimme kannustaa ihmisiä torjumaan vihapuhetta ja kertomaan siitä sosiaalisessa mediassa. Oli hienoa huomata, että kampanja levisi nopeasti suurelle yleisölle ja tavoitti eri kohderyhmät”, kertoo Opetus- ja kulttuuriministeriön liikunnan vastuualueen johtaja Tiina Kivisaari.

”Kiusaaminen on juttu mist mistä ei voi puhuu liikaa. Se on kamalaa ja siihen pitää puuttua! Oli siistii olla näin tärkeessä kamppiksessa mukana ja omalta osalta vaikuttaa.”
– Tuure Boelius

”Niin kauan kun kiusaamista ja syrjimistä tapahtuu, siihen pitää puuttua. Lähdin mukaan torjumaan vihapuhetta, sillä tiedän, että sanoilla on suuri vaikutus. Niin hyvässä kuin pahassa!”
– Jennysvoices

“Hyvän asian puolesta on aina avattava suunsa, hiljainen hyväksyminen ei ole tulevaisuuden kannalta kannattava vaihtoehto. Siksi tahdoin lähteä mukaan, puhua ja puuttua!”
– Mansikkka