Ennennäkemättömän tilakonseptin lanseeraus

Lähtökohdat

Postilla on selkeä tahtotila uudistaa brändiään ja positioida se vahvemmin osaksi kasvavaa verkkokauppamarkkinaa. Tavoitteena on kehittää nostalgiavetoista brändimielikuvaa kohti modernia digitalisoitunutta palveluntarjoajaa.

Näistä lähtökohdista Posti alkoi suunnitella omaa rooliaan tulevaisuuden verkkokaupan aktiivisena toimijana.

Oivallus & toteutus

Näin syntyi ajatus Boxista, tulevaisuuden verkkokaupan kivijalasta ja kokemuksellisesta tilasta, jossa on myös maailman suurin pakettiautomaattipiste. Box on puuttuva pala kodin ja verkkokaupan välillä, jossa verkko-ostaminen ja kestävät arvot kohtaavat.

Keskeinen strateginen oivallus Box by Posti -konseptin ympärillä on se, että verkkokauppaostaminen lisääntyy ja sen rinnalle pitää luoda uusia tapoja palvella kuluttajia kivijalassa. Tilan tavoitteena on vastata siihen, kuinka toiminta kivijalassa voi tukea ja sujuvoittaa verkko-ostamista.

Box avattiin marraskuun alussa Keskuskadulle. Uudessa verkkokauppaan erikoistuneessa toimipisteessä asiakkaalle tarjotaan uusia palveluita verkkokauppaostamisen helpottamiseksi – ja ekologisuuden lisäämiseksi.

Lanseeraus ja vastaanotto

Vapa vastasi Boxin lanseerausmarkkinoinnista. Kaikki toimenpiteet kiteytyivät Unbox the Box -kampanjan ympärille. Lanseerauskampanjan johtoajatus oli se, että itse tila, Box, on valtavan suuri paketti, joka saapuu kaupunkilaisille.

Markkinoinnin myötä kaupunki ja näkyvyyspinnat kadunvarsimainoksista digipintoihin täyttyivät mystisistä saapumisilmoituksista ja kuluttajat kutsuttiin tutustumaan paketin sisältöön eli unboxaamaan Boxia.

Pari päivää ennen tilan avautumista Keskuskadulle ilmestyi suuri paketti, josta ohikulkijat saattoivat lähettää ystävälleen lahjan ilmaiseksi. Tempauksen myötä demottiin konkreettisella tavalla Boxin palveluita ja tehtiin näkyväksi Postin liiketoiminnan tuottamia ydinarvoja: lähettämistä ja vastaanottamista.

Tilassa järjestettiin lanseerausviikolla myös tapahtumia, vaikuttajat kävivät ihmettelemässä kokemuksellista verkkokauppatilaa ja medialle tarjottiin monipuolisia lähtöjä aiheesta. Kaikessa viestinnässä toimi sama ydinviesti: Box on Postilta rohkea ensimmäinen avaus tulevaisuuden tavoista kehittää verkko-ostamista ja siihen liittyvää palvelutarjontaa kivijalassa.

Box by Postin lanseerauksesta vastasi vastasivat Vapa, Def Agency ja ToinenPHD. Palvelukonseptin on suunnitellut Motley, tilasuunnittelusta vastasi Fyra. 

Valokuvat lokaatiosta: Henri Salonen