Monipuolinen ilme näyttelylle

Lähtökohdat

Lokakuussa 2019 avattu Maailma, jota ei ollut -näyttely tarvitsi markkinoinnille visuaalisen ilmeen.

Visuaalisen ilmeen tuli ilmentää paitsi näyttelyä, myös Kansallismuseon luonnetta, yllätyksellisyyttä, lumoavuutta ja korvaamattomuutta. Näyttelyn ajankohta, lokakuusta 2019 maaliskuuhun 2020, haluttiin huomioida myös visuaalisuudessa: visuaalisella ilmeellä haluttiin houkutella ihmiset läpi loskan ja harmaan.

Oivallus ja toteutus

Näyttely käsittelee muinaisia korkeakulttuureja. Suunnittelussa haluttiin välttää kulttuurinen omiminen. Siksi visuaalinen ilme etäännytettiin näyttelyn esineistä kuvittamalla. Ilme luotiin niin, että se perustui graafisiin elementteihin valokuvien sijaan. Kuvituksilla haluttiin tuoda esiin kulttuuria, ei tutkimusmatkailua, ei eksotisoimista tai niihin usein liitettävää kuvastoa.

Visuaalinen ilme suunniteltiin alusta alkaen niin, että se voidaan jalkauttaa useaan eri kanavaan. Kansallismuseon julkisivun ja sosiaalisen median kanavien lisäksi ilme nähdään ainakin animoiduissa digimainoksissa, verkkobannereissa, instagram-giffeinä, instagram-tarroina ja selfie-seinässä.