Puhuttelevalla somepresenssillä vahvempaa sitoutuneisuutta

Lähtökohdat

Fazer Geisha on yksi Suomen rakastetuimmista suklaamauista. Geishan hempeä sosiaalisen median presenssi kaipasi kuitenkin lisää asennetta, huumoria ja persoonallisuutta, jotta se sitouttaisi kohderyhmää entistä paremmin. Brändi halusi erottua perinteisestä suklaamarkkinoinnista ja puhutella aiempaa voimakkaammin erityisesti nuoria naisia.

Idea

Maailmassa, jossa nuoriin naisiin kohdistuu yhä enemmän ulkopuolisia paineita ja odotuksia monilta eri tahoilta, tarvitaan yhtä asiaa: ymmärtäjää. Tämän empaattisen näkökulman ympärille konseptoimme Geishan sosiaalisen median presenssin, jota toteutamme jatkuvasti kuukausittain.

Presenssin ytimessä on selkeä viesti: suklaa ymmärtää. Loimme sarjan humoristisia, kohderyhmän saappaisiin astuvia postauksia, jotka erottuvat tunnistettavalla kuvatyylillään sekä selkeällä äänellään. Visuaalisessa ilmeessä korostuu Geishan vaaleanpunainen väri.

Geishan konsepti haettiin somemaailman trendeistä, puhuttelemaan somen kuvamaailman kanssa kasvaneita. Vahvan ja tunnistettavan konseptin sisällä on mahdollista tehdä kevyitä kokeiluja sekä reagoida nopeasti ajankohtaisiin ilmiöihin.

Postaukset viestittävät kohderyhmää kiinnostavalla ja aktivoivalla tavalla pitäen tuotteen selkeästi keskiössä. Geishan postaukset houkuttelevat jakamaan ja noudattavat tyyliä, jolla nykyajan nuoret naiset itse luovat omaa somepresenssiään.

Uudenlaista mainontaa testattiin ensin Geishan olemassaoleviin faneihin sekä näiden lookalike-yleisöön. Koska taktiikka puri yleisöön erinomaisesti, mainontaa laajennettiin suuntaamalla sitä myös alkuperäistä kohderyhmää nuoremmille naisille.

Tulokset

Geishan viestit ovat osuneet kohderyhmään erittäin hyvin. Orgaaninen tavoittavuus on kasvanut 170 % ja reaktioiden määrä on noussut 339 %. Kommentit ovat lisääntyneet 127 %, jaot 733 % ja sivutykkäykset 75 %.

Mainonta puhuttelee kohderyhmää, sillä sen relevanttius on noussut viidestä prosentista seitsemään. Kohderyhmä on myös tavoitettu kustannustehokkaasti: 1 000 ihmistä tavoitetaan nyt yli neljä euroa halvemmalla aiempaan verrattuna.

Uudenlaisella sosiaalisen median läsnäololla tykkäykset, jaot ja reaktioiden määrät lähtivät räjähdysmäiseen nousuun.

 

Orgaaninen
tavoittavuus:

+170%

Reaktioiden
määrä:

+339%

Sivutykkäykset:

+75%

Fazer Geisha voitti Grand One 2018 -kilpailussa Paras somepresenssi -kategorian.