Konsepti, joka sai nuoret kiinnostumaan eläkkeistä

Lähtökohdat: Matala kiinnostusaste

Eläkejärjestelmään liittyy paljon huhuja ja jopa epäluottamusta. Moni nuori uskoo, ettei järjestelmä kanna siihen asti kun he ovat itse eläkkeellä, eikä eläkeasioiden miettiminen siksi oikein kiinnosta. 

Eläketurvakeskus halusi nostaa eläke-aiheen nuorten kanssa keskusteluun aidolla, ajankohtaisella ja samaistuttavalla tavalla. Tavoitteena oli saada nuoret miettimään tulevaisuuttaan ja omaa eläkekertymäänsä. Keskeisenä markkinoinnin haasteena oli miettiä, kuinka nuorten näkökulmasta kuivahkosta ja byrokraattisesta aiheesta voitaisiin puhua kiinnostavalla ja nuorille relevantilla tavalla.

Oivallus ja toteutus: #Eläkelyfe

Näistä lähtökohdista Vapa konseptoi Eläketurvakeskukselle värikkään Eläkepätäkkä-kampanjan. Nuorille suunnatun kampanjan pääviesti keskittyi eläkeajan parhaisiin puoliin. Eläkkeellä saattaa vierähtää yli parikymmentä vuotta, ja parhaimmillaan se on kuin eläisi nuoruuttaan uudelleen. #eläkelyfe onkin odottamisen arvoinen elämänvaihe.  

Kampanjaa suunniteltiin vahvasti niiden sisältöjen kautta, mitä nuoret kuluttavat muutenkin. Visuaalista ilmettä innoittivat popkulttuuri, 90-luku, giffit ja meemit.

 

Sisällöillä haluttiin antaa vallankumouksellinen vaikutelma, johon nuorten on helppo samastua. Infograafit jaettiin giffeinä sosiaalisessa mediassa. Kampanja sisälsi kattavasti vaikuttajayhteistyötä ja somemainontaa.

Tarkemmat tiedot eläkkeestä koottiin viihteelliselle, mutta informatiiviselle eläkepätäkkä-sivustolle.

 

Tulokset

 

Kampanja saavutti erinomaiset tulokset. Tavoittavuuden perusteella perinteinen Eläketurvakeskus näyttäytyy kohderyhmää ymmärtävänä ja ajassa kiinni olevana toimijana.

Eläkepätäkkä-kampanja tavoitti joka kolmannen koko kohderyhmästä. Kampanjan aikana sivustolla vierailtiin 89 prosenttia useammin kuin muina kuukausina. Kampanjan sisältöjen sitoutumisprosentti oli erinomainen 37 prosenttia.

Nostoja kampanjan tuloksista:

  • Kampanjavideo nousi julkaisupäivänä Suomen katsotuimmaksi Youtube-videoksi!
  • Kokonaistavoittavuus: 307 202
  • Sitoutumisen hinta: 0,03€
  • Sisältöihin sitoutuminen (ka): 112 215
  • Sivuston vierailut kampanjakuukauden aikana: 14 600
  • GIF-videoiden katselukerrat: 417 500