Sisältömarkkinoinnin työkalut: kirja kaikesta, mitä sinun täytyy tietää sisältömarkkinoinnista

Maailma, jossa elämme, on viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt melkoisin harppauksin. On siis luonnollista, että myös markkinointiviestinnän on kasvettava teknologian kehityksen mukana – alan ammattilaisten on nyt kyettävä luomaan pelkkien mainosten sijaan kiinnostavia, koukuttavia ja osallistavia sisältöjä. 

Sisältömarkkinoinnista on vuosien saatossa muodostunut varsin monitulkintainen termi. Peruskonseptin voi kuitenkin tiivistää näin: sisältömarkkinointi perustuu ajatukseen, että asiakkaalle halutaan luoda markkinointiviestinnän keinoin lisäarvoa jo ennen kuin mitään oikeastaan edes myydään. Lisäarvo voi siis olla esimerkiksi neuvoja, opastusta, inspirointia tai viihdyttämistä. Näiden avulla yritys voi rakentaa luottamusta asiakkaan ja itsensä välille, ja näin ollen vaikuttaa lopulta myös ostopäätökseen.

Keinot toteuttaa sisältömarkkinointia ovat monet. Pääasiallisena tavoitteena on kuitenkin aina tavoittaa asiakkaat – usein digitaalisessa viestintäympäristössä – heitä kiinnostavalla tavalla, sillä nykyaikana ihmisten huomiota ei voi saada pelkästään mainostilaa ostamalla. Mitä vahvemmin yritys tai organisaatio sisäistääkin sisältömarkkinoinnin periaatteet, sitä helpompaa sille on taklata myös tulevaisuudessa erilaiset markkinointiviestinnän haasteet.

Olemme olleet mukana sisältömarkkinoinnin murroksessa ja kasvussa jo lähes kymmenen vuotta – monenlaisia oppeja on siis väistämättäkin tullut kerättyä. Koska haluamme olla osa alan kehitystä ja aktiivisesti tukea sitä, kirjoitimme kirjan kaikesta siitä, mitä mielestämme kaikkien pitäisi sisältömarkkinointiin liittyen tiedostaa ja huomioida.

Kirjassa käsitellään seuraavat teemat:

1. Johdanto

Miten asiakkaiden käytöksen ja digitaalisuuden muutokset vaikuttavat markkinointiviestinnän – tai ylipäänsä yritysten toiminnan – tulevaisuuteen?

2. Mistä sisältömarkkinoinnissa on kyse?

Mitä sisältömarkkinoinnista usein ajatellaan, ja mistä siinä loppujen lopuksi on kyse?

3. Sisältöstrategia ja työkalut sisältöjen strategiseen suunnitteluun

Mitä organisaation täytyy tehdä, jotta se voi luoda itselleen toimivan, kestävän ja tuloksellista toimintaa ohjaavan sisältöstrategian?

4. Sisällönsuunnittelu ja jatkuva sisällöntuotanto

Miten jatkuva sisällönsuunnittelu ja sisällöntuotanto järjestetään käytännössä, ja mitä kaikkea näissä työvaiheissa on tärkeää huomioida?

5. Sisällönjakelu ja tulosten mittaaminen

Miten sisällöt saadaan toimitettua yleisön eteen ja miten niiden tuloksellisuutta mitataan?

6. Usein kysyttyjä kysymyksiä sisältömarkkinoinnista

Mitä kaikkea meiltä on useita kertoja kysytty sisältömarkkinoinnista?

Uutuusteoksemme on nyt saatavilla Alma Talentin verkkokaupasta (sekä sidottuna että e-kirjana) ja hyvin varustelluista kirjakaupoista. Alennuskoodilla ”SISMAETU” saat  Alma Talentin verkkokaupasta 20% alennuksen!

Onko mielessäsi sisältömarkkinointiin liittyviä mahdollisuuksia, toiveita tai haasteita? Anna meidän auttaa! Sisältömarkkinointigurumme ja yksi kirjan kirjoittajista, Mikko Rummukainen, luennoi ja kouluttaa teeman tiimoilta mielellään. Ota yhteyttä:

Mikko Rummukainen
Partner & Director, Digital Marketing
+358 500 122 335
mikko.rummukainen@vapamedia.fi