Tyylikäs, tavoitteellinen ja tarkka. Hyvä vuosisuunnitelma tekee yrityksestä sen tyypin, jota aidosti halutaan kuunnella illanistujaisissa.

Kun ystäväni aloittaa lauseen, jossa mainitaan ”matsi”, ”pudotuspeli”  tai ”puolivälierä”, lakkaan kuuntelemasta ja tapailen mielessäni suosikkibiisin sanoja. Jos ystäväni jatkaa juttua eikä loppua näy, totean ääneen Tunne yleisösi. Paraskaan juttu ei toimi, jos yleisö ei ole oikea.

Sopivan puheenaiheen valinta voi olla varsinkin uudessa seurassa haastavaa. Keskustelu tyrehtyy alta aikayksikön, jos aihe ei puhuttele yleisöä, herätä tunteita tai tarjoa tarpeeksi tarttumapintaa. Kun sopivaa aihetta ei löydy, moni puhuu omasta itsestään. Se on aihe, josta juttua piisaa – ja paljon. Tulet kuitenkin huomaamaan, että yleisösi yrittää takuulla vaihtaa aihetta, tai seuraa, jos sinä olet aina juttujesi keskiössä.

Samat keskustelun pelisäännöt pätevät yrityksille, jotka osallistuvat sosiaalisen median ja omien kanavien kautta erilaisiin keskusteluihin. Puheenaiheet ja teemat valitaan kuitenkin tietoisemmin, usein markkinoinnin vuosisuunnittelun yhteydessä.

Luo vuodelle hyvä perusta

Markkinoinnin vuosisuunnittelu vuodelle 2020 käynnistyy toden teolla lomakauden jälkeen. Vuosisuunnittelu luo raamit, joiden tarkoituksena on taata, että markkinointilähdöt vastaavat oikeisiin tavoitteisiin, puhuvat oikeille kohderyhmille, oikeissa kanavissa ja vieläpä oikeaan aikaan.

Vuosisuunnittelun aluksi on hyvä palata perusasioihin ja palauttaa mieleen yrityksen strategia, visio ja missiot. Niiden päälle rakentuvat myös markkinoinnin tavoitteet ja mittarit, jotka toimivat pohjana kaikelle tekemiselle. Tavoitteiden ja mittareiden määrittely on kuin hyvän parisuhteen perustan luominen. Yhteinen, jaettu näkemys parhaasta mahdollisesta tulevaisuudesta auttaa jaksamaan vaikeina kausina ja ohjaa päätöksentekoa.

Puhu aiheesta, älä itsestäsi

Vuosisuunnittelussa olennaista on piirtää kuva koko vuodesta ja nähdä, miten yritykselle tärkeät teemat elävät ympäri vuoden. Yleisö on online 365 päivää vuodessa, joten ei riitä, että yhtä aihetta käsitellään kerran.

Pitäisi olla sanomattakin selvää, että markkinoinnin yhdenkään kvartaalin ykkösaihe ei voi olla yritys itse. Yrityksen ykkösaiheiden tulee olla sellaisia, jotka kiinnostavat aidosti yritykselle tärkeää kohderyhmää ja jotka kumpuavat yrityksen brändin ytimestä.

Oivaltavat tempaukset, mainosvideot ja somekuvat hukkuvat sisältövirtaan, jos niitä ei ole tehty yleisö ja kanavat mielessä pitäen. Kohdeyleisön mediankäyttötapojen, aihemieltymysten, elämänvaiheiden ja sisältötarpeiden tunteminen auttavat valitsemaan ne ajankohtaiset asiat ja kanavat, joita markkinoinnissa kannattaa hyödyntää.

Lopeta hötkyily ja pysy suunnitelmassa

Yksi tärkeimmistä ajatuksella tehdyn markkinoinnin vuosisuunnittelun anneista on se, että suunnitelma auttaa sanomaan ei hötkyilylle ja hätäilylle. Vuosisuunnitelma tuo markkinointiin tyyliä, tarkkuutta ja tavoitteellisuutta. Jotta tavoitteissa ja tyylissä pysytään, kannattaa vuosisuunnittelun lopputulema kirjata selkeästi ylös ja pitää huolta, että siihen palataan kvartaaleittain. Paraskaan vuosisuunnitelma ei auta, jos sitä ei pidetä mielessä.

Eveliina Salomaa on Content Strategist, joka rakastaa kirjoittamista ja innostuu vuosisuunnittelusta.