Eletään eduskuntavaalien 2019 ennakkoäänestyksen aikaa ja ensi sunnuntaina on viimeinen h-hetki vaikuttaa näissä vaaleissa. Ehdokkaalla on kuitenkin mahdollisuudet vakuuttaa äänestäjä puolelleen niin kauan, kun äänestysaikaa on jäljellä.

Kuten kollegani Timo Nurmi kirjoitti viime viikolla, mikäpä olisikaan parempi tapa vaikuttaa, kuin merkityksen viestiminen ja puolueen tulevaisuuskuvan välittäminen innostavalla tarinalla. Mitä tämä sitten tarkoittaa yksittäisen ehdokkaan kohdalla? Kokosin vaaliehdokkaalle kolme vinkkiä, joiden avulla voi varmistaa oman viestin välittymisen äänestäjälle vakuuttavasti.

  1. Tunnista yhteinen merkitys

Mieti tarkkaan, ketä oikeasti haluat puhutella. Mikä on teille molemmille merkityksellistä arjessa, työelämässä tai yhteiskunnassa?

Rakenna viestisi yhteisen merkityksen pohjalta vastaamalla kysymykseen miksi. Voit hyödyntää merkityksen kiteyttämisessä esimerkiksi tietokirjailija Simon Sinekin Golden Circle -viitekehystä. Perustele vasta sen avulla näkemyksesi siitä, millaista politiikkaa haluat omalta osaltasi olla rakentamassa.

  1. Tuo sanomaasi konkretiaa tarinan avulla

Luulemme tekevämme päätökset logiikalla, mutta itse asiassa päätöksentekoprosessi tapahtuu aivojemme tunteita käsittelevissä osissa. Jo vuosia sitten neurotutkija Antonio Damasio teki merkittävän havainnon aiheen tiimoilta – ihmiset, joiden aivojen tunteita käsittelevä osa oli vaurioitunut, eivät kyenneet tekemään päätöksiä.

Hyvät tarinat herättävät tunteita ja luovat ymmärrystä, sillä sen avulla voimme samaistua tarinan kertojan maailmankuvaan. Siksi viestisi sisältö ja tapa, jolla välität sen muille, ratkaisee sanomasi vaikuttavuuden.

  1. Ole läsnä oikeassa paikassa

Näissä vaaleissa nuorimmat äänioikeutetut ovat syntyneet 2000-luvulla. Kun tiedät, mitä haluat vielä sanoa ja kenelle, mieti seuraavaksi tarkkaan missä tavoitat yleisösi. Moni ehdokas on toistanut eri vaalipaneeleissa, että nuorien tulisi aktivoitua äänestämään, sillä nyt tehdään päätöksiä tulevaisuuden Suomesta. Tavoitat nuoremmat ikäluokat kuitenkin harvemmin toreilta tai printattujen lehtisten avulla.

Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan jopa 93 % alle 24-vuotiaista ja 87 % 25-34 -vuotiaista suomalaisista seuraa erilaisia yhteisöpalveluita. Ja yli puolet molemmista ikäluokista on jatkuvasti kirjautuneena tai useasti päivästä läsnä sosiaalisen median alustoilla.

Jos haluat nuoret äänestäjät mukaan vaikuttamaan, lähesty heitä siellä missä he toivovatkin tulevansa kohdatuiksi. Älä kuitenkaan pommita joka kanavaan viestiäsi sellaisenaan, vaan muista yhteinen merkitys, tarinankerronta ja mahdollisuudet, joita kyseinen kanava tuo viestisi välittymiselle.

***

Kokoamani vinkit pätevät oikeastaan kehen tahansa, joka haluaa oman työnsä tai roolinsa kautta toimia muutoksen ajurina ja saada ihmiset ymmärtämään omia näkökantoja. Olit siis ehdolla tai et, uskon sinunkin hyötyvän näistä vinkeistä uskottavan asiantuntijakuvan rakentamisessa tai sen vahvistamisessa.

Lyhyesti kiteytettynä voit vaikuttaa viestilläsi, kun löydät sinulle ja yleisöllesi yhteisen merkityksen, perustelet näkemyksesi hyvällä tarinalla ja olet läsnä oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tällä reseptillä ehdit myös näissä vaaleissa vielä pitkälle.

Jasmiina Riikonen
Jasmiina on Vapan Client Director, jonka tausta on vankasti viestinnän konsultoinnissa ja ajatusjohtajuuden rakentamisessa. Jasmiina uskoo merkityksen ja sitä välittävän tarinan voimaan menestyvän yrityksen rakentajana.