Ensimmäinen päivä South By Southwest –konferenssia takana. Jo nyt huomaa, että pitkän matkan ja päätä kivistävän jetlagin sietäminen on tapahtuman arvoista: keskustelut risteilevät journalismista milleniaaleihin, Star Warsista tekoälyyn. Yksi aihe vaikuttaa kuitenkin olevan ylitse muiden – työelämän muutos.

Oman konferenssimatkani ensimmäisenä päivänä löysin itseni tilaisuudesta, jossa amerikkalaisen yhteistyötilapalvelun WeWorkin perustaja Miguel McKelvey keskusteli työyhteisön kulttuurin rakentamisesta. Hänen mukaansa bisnesmaailmassa pitäisi puhua enemmän yhdestä, yllättävästä asiasta, sillä vain sen avulla voidaan rakentaa kulttuuria. Hänen mukaansa työelämän tärkein elementti on rakkaus ja että tuon sanan pitäisi kaikessa korniudessaan olla myös työantajien agendalla.

Mutta miten rakkautta voidaan rakentaa ja mitä rakkaus työelämän kontekstissa tarkoittaa? McKelveyn puheessa rakkaus tarkoittaa ihmisen positiivista käsitystä itsestään ja ympäristöstään. Se saa ihmisen toimimaan tavalla, josta syntyy hyvää henkilön omaan elämään sekä kaikille niille tahoille, jotka ovat linkittyneitä siihen– myös työnantajalle. Tästä syystä myös työnantajien pitäisi olla kiinnostuneempia siitä, miten työpaikalla luodaan tätä vahvistavaa ja tukevaa kulttuuria.

Millainen sitten on työyhteisö, joka tukee rakkautta? Miehen mukaan positiivinen kierre syntyy, kun työpaikoilla kiinnitetään huomiota 8 asiaan:

  1. Merkitykseen
  2. Johtajuuteen
  3. Fyysiseen tilaan
  4. Omistajuuteen
  5. Yhteyden luomiseen
  6. Toiminnan ketteryyteen
  7. Talenttien rekrytoimiseen
  8. Prosessien ja työelämän toimintamallien rakentamiseen

Kuten listasta huomaa, pelkkien paljon puhuttujen merkityksellisyyden ja johtajuuden rakentaminen ei riitä. On mietittävä työelämää, työpaikkaa sekä itse työtä laajemmassa kontekstissa sekä uudistettava työtä niin fyysisessä kuin digitaalisessa tilassa.

Itse koen, että yritysten on myös pystyttävä paremmin määrittelemään mitä nämä kahdeksan asiaa tarkoittavat juuri heille, sillä vain rakentamalla yrityksen toimintaa tukevaa rakkautta, rakennetaan liiketoimintaa tukevaa sisäistä imua. Yrityksen strategia, sen sisäinen kommunikointi tai sen merkityksellisyyden rakentaminen jokaiselle työntekijälle ei ole koskaan ollut yhtä tärkeää kuin nyt.

Mitä työelämän muutos siis tarkoittaa? Konferenssiviikon toisena päivänä (12.3.) agendalla on monta kiinnostavaa puhujaa ja sessiota milleniaaleista, mobiilin vaikutuksesta sekä työntekijälähittiläisyydestä. Pysy kuulolla LinkedInissä, Twitterissä tai Instagramissa, lupaan raportoida taas kiinnostavimmat näkökulmat!

Kirjoittaja Ilona Hiila on Vapan perustajaosakas. Vapa auttaa yrityksiä uudistumaan luomalla ostopolkua tukevia tarinoita ja rakentamalla vuorovaikutteista organisaatiokulttuuria – dataa sekä teknologiaa hyödyntäen.