Oletpa sitten toimistolla tai jossain ihan muualla, kesä on hyvää aikaa inspiroitua ja oppia uutta. Tämä koontiartikkeli on erityisesti sinulle, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka kaipaat uutta ajateltavaa ja tietoa työsi tueksi. Poimi tästä viisi luku- ja kuunteluvinkkiä ja loista töissä joko heti tai heti lomaltapaluun jälkeen!

 

Lukuvinkki 1: Digitaalisen markkinoinnin blogisarja

Digimarkkinointi on tämän ajan markkinointitekemisen ”kuuma peruna”, eikä suotta. Sen mukanaan tuomat mahdollisuudet ja potentiaali ovat lyömättömiä. Mutta kuinka päästä alkuun? Tai miten maksimoida tulokset ja hyöty? Vapan johtava digimarkkinoinnin asiantuntija Mikko Rummukainen on avannut digitaalisen markkinoinnin saloja kuusiosaiseen blogisarjaan, josta viisi on jo julkaistu.

Tässä ilmestyneet Digimarkkinoinnin työkalut -blogisarjan osat:

Osa 1: Asiakaspersoonat ja kokemuspolut
Osa 2: Tavoitteet ja mittarit
Osa 3: Raportointi ja analyysi
Osa 4: Ydintarina ja sisältökonseptit
Osa 5: Raportointimalli
Osa 6: Tulossa pian: Kanavien roolitus ja jakelu

 

Lukuvinkki 2: Viisas verbien käyttö erottaa taitavat kirjoittajat kirjoittajista

Kirjoitatko työksesi copyja, korporaatiotekstejä, uutiskirjeitä tai oikeastaan ihan mitä tahansa? Sisältömarkkinoinnin ja markkinointiviestinnän toimisto kun olemme, kirjoitustyötä tekee meistä moni, myös Senior Advisorimme Jukka, joka omassa kirjoituksessaan haastoi miettimään verbien sanallista mahtia.

Jos et vielä lukenut juttua, tee se, sillä kuten Jukka kirjoittaa, verbi on lauseen tärkein sana, joka majailee sekä kuivakan että koukuttavan sanankäytön ytimessä. Kumpaa tyyliä sinä ja tekstisi edustatte?

Lue juttu: Teonsanaa vaille valmis – valitse verbisi viisaasti! 

 

Lukuvinkki 3: Mediaviestintä nyt – 3 asiaa

Vaikka nyt eletään modernin sisältömarkkinoinnin ja somen kulta-aikaa, ansaitun medianäkyvyyden arvo on korkealla eikä sitä korvaa mikään. Uutiskynnyksen ylitys ei ole rakettitiedettä vaan systemaattista, strategiaan pohjautuvaa työtä.

Viestintäkonsulttimme Marianne kirjoitti blogiin mediaviestinnästä ja siitä, miten ja miksi data, tarina ja ihminen kannattaa liittää osaksi jatkuvaa ansaittuun medianäkyvyyteen tähtäävää tekemistä.

Mariannen kirjoitus: 3 asiaa mediaviestinnästä

Teetkö PR:ää tai mediaviestintää työksesi? Mikäli kyllä, ja mikäli haluat kuulla datan aikakaudella tehtävästä PR:stä ja mediaviestinnästä, olet lämpimästi tervetullut Vapan aamiaistilaisuuteen syksyllä! Lisätiedot tapahtumasta löydät täältä!

 

Lukuvinkki 4: Internetin trendit

Ei ihme, että tällä hetkellä luetuin juttumme käsittelee internetin trendejä ja tulevaa. Otimme selvää, mitä maailmanlaajuisesti kattavin ja odotetuin, vuosittain ilmestyvä Internet Trends -raportti, pitää sisällään. Poimimme yli 300-sivuisesta mega-raportista kahdeksan suomalaisen toimijan kannalta tärkeintä kohtaa.

Mihin suuntaan (tai suuntiin) oma organisaatiosi lähtee taipumaan tulevaisuuden internetin tuulien mukana?

Lue juttu: Internet, mihin menet? Pikakatsaus vuoden 2018 odotetuimpaan internetin trendiraporttiin

 

Lukuvinkki 5: Täsmälääkettä inspiraatiovajeeseen

Vapan Art Dirctor ja Concept Designer Esa listasi kuusi sivustoa, joista visuaalisten toteutusten eteen työtä tekevä ammattilainen löytää vinkkejä, ideoita ja inspiraatiota pahimpaankin luovuudenlähteiden puutostilaan.

Yksi Esan tekemistä nostoista on BP&O -sivusto, joka on myös oiva esimerkki menestyksekkäästä oman median hyödyntämisestä!

Tästä inspiraatiobuustia: 6 sivua visua – täsmälääke inspiraatiovajeeseen 

Jos linkki ei aukea, kirjoituksen löydät osoitteesta:

6 sivua visua – täsmälääke inspiraatiovajeeseen

 

+ Kuusi kuunneltavaa

 

Mikäli silmäsi ovat loma-moodissa tai keskittyvät johonkin muuhun, anna korviesi kuunnella ja hoitaa homma!

Vallankumouksia on podcast, joka keskittyy muutokseen ja muutoksentekijöihin – siihen, mitä niistä voi oppia. Kevään 2018 aikana jaksoissa vieraili kiinnostavia yrittäjiä ja bisnesmaailman aktivisteja, jotka kertoivat, miten yhteiskuntaa, markkinaa, yritystä tai yksilöä muutetaan.

Muutamia poimintoja ilmestyneistä jaksoista:

  • Miksi seksielämästäkin puhuminen on helpompaa kuin rahasta puhuminen?  Tätä pohdimme menestyvän toimittajan ja bloggaajan Julia Thurénin kanssa Vallankumouksia-podcastin toisessa jaksossa.
  • Kasvuyrittäjyys ei ole vain teknologiayritysten ominaisuus – myös perinteistä toimialaa voi ravistella menestyksekkäästi. Tästä on kuultavissa todiste podcast-sarjan neljännessä jaksossa, jossa Juha-Petteri Kukkonen, yksi kouvolalaisen perheyrityksen Kaslinkin omistajista, kertoo elintarvikeyrityksensä huikean muutostarinan. Sen, kuinka Kaslink on onnistunut alle kymmenessä vuodessa lähes kuusinkertaistamaan liikevaihtonsa, lisäämään radikaalisti tuotteidensa määrää ja kehittämään perustarjoomansa haastavaa tuoteperhettä.
  • Kuudennessa jaksossa syvennytään suomalaisen huonekalubrändi Hakolan menestystarinaan ja kuullaan, miten ja millaisin keinoin perinteinen yritys voi löytää toiminnalleen uutta kasvua. Vieraana jaksossa oli Hakola-brändin uudistanut Annaleena Hämäläinen, joka paljasti, miten pienempikin yritys voi uhmata jopa kansainvälisiä jättejä muuttamalla toimintatapojansa.

 

Vallankumouksia-podcast on kuunneltavissa

iTunes: Vallankumouksia iTunesissa
Soundcloud: Vallankumouksia SoundCloudissa