VidCon, tuo jenkkien TubeCon, on ilmapuntari, joka kertoo mitä videovaikuttajien rintamalla tapahtuu ja kuka on kuka YouTubessa. Tänä vuonna tubettajat joutuivat tyytymään apukuskin paikkaan kun uudet tekijät varastivat shown, kirjoittaa toimittaja Julia Alexander The Vergessä: parhaista bileistä vastasivat TikTok-tähdet. 

TikTok on lyhyisiin videoklippeihin – erityisesti erilaisiin meemeihin, huulisynkattuihin musiikkikappaleisiin, tanssimiseen ja musiikkiin – perustuva sosiaalisen median alusta, josta alettiin Suomessakin kirjoitella viime talvena. 

Nyt-liite kertoi pohjanmaalaisesta lukiolaisesta Jennifer Käldistä, jolla oli palvelussa 2,7 miljoonaa seuraajaa (nyt 4,7 miljoonaa) ja Maikkari kertoi, mistä tässä 500 miljoonan käyttäjän palvelussa on kyse. Viime vuonna palvelua ladattiin kännyköihin useammin kuin Instagramia, kertoo Business Insider.

Tubettamisen alkuaikoina tekijät erottuivat hollywood-tähdistä tavallisuudellaan – ja saavutettavuudellaan. “YouTubessa tekijät ovat kiinni todellisuudessa. Kyse ei ole hienoista kameroista tai hullun hienoista mikrofoneista. Jos todella haluat tietää mistä YouTubessa on kyse, sinun on alettava käyttää YouTubea”, kertoi dokumentaristi Ester Brym vuonna 2009 julkaistussa dokumentissa Butterflies. Suomessa nousevat tubettajat tapasivat faneja epävirallisissa ja pienimuotoisissa miiteissä.

Nyt jenkkien suurimmat YouTube-tähdet asuvat Los Angelesin luksuskodeissa ja työskentelevät kuvaustiimin ja tuottajien kanssa. VidConissa he kulkivat henkivartijoiden kanssa salaisista sisäänkäynneistä korkeille lavoille fanien ihasteltavaksi. 

Saavutettavuus on edelleen tärkeää suosion syntymiselle. Nyt tämä markkinarako aukesi TikTokkareille. Kymmenen miljoonan seuraajan Cash Baker kulki tapahtuman käytävillä halailemassa faneja ja ottamassa selfieitä. TikTok luo tuoreita kasvoja ja alustan, jolla on  helpompi erottua joukosta kuin YouTubessa.

Miten suomalaisten yritysten tulisi TikTokiin suhtautua? Jos strateginen ydintarina on kunnossa, voi tarinaan sopivia kokeiluja tehdä uusissakin kanavissa ja uudenlaisten vaikuttajien kanssa. Vaikuttaja on aina henkilö, jonka näkemyksiä kohderyhmä kuuntelee ja arvostaa. Vaikuttajan profiilin pitää tukee yrityksen tarinaa ja kohderyhmän on oltava haluttu. Yksittäinen kanava tai vaikuttaja edellä ei tietenkään koskaan kannata edetä. 

On myös hyvä muistaa, että tällä hetkellä TikTokin käyttäjistä valtaosa on melko nuoria. Tästä kertovat myös uutiset palvelun rumemmasta puolesta – nuorten tyttöjen provokatiiviset videot keräävät paljon ei-toivottua huomiota.

Syrjäyttääkö TikTok YouTuben? Vuonna 2012 perustettu Vine perustui kuuden sekunnin videoklippeihin ja sen käyttäjämäärät nousivat rakettimaisesti – kunnes Twitter sulki ostamansa palvelun lopullisesti vuonna 2017. Sama kohtalo voi odottaa myös TikTokia. YouTube tarjoaa edelleen sisällön tekijöille suhteellisen helpon tavan ansaita ja on alustana vakaa. Viime vuonna se vastasi leijonanosasta Yhdysvaltojen nettivideomainosten 16,3 miljardin dollarin mainoskakusta. 

Kirjoittaja on Vapa Median osakas.