Sisältömarkkinointiin saa selkeyttä ja ryhtiä, kun sisällönsuunnittelun ja -tuotannon pohjalla vaikuttaa fiksusti valittu sisältömarkkinoinnin malli. Vapan osakas Mikko Rummukainen kokosi helmikuun Markkinointimimosoilta tärkeimmät huomiot sisältömarkkinoinnin mallien hyödyntämisestä.

REAN, Big Rock, sisältöpilarit, Hero/Hub/Help – nämä ja varmasti monet muut mystiset sanaparit, lyhenteet ja rimpsut houkuttelevat ja hämmentävät sisältömarkkinoijia, kun sisällönsuunnittelu kehittyy ja taas suurien sisältömassojen tuottaminen monimutkaistuu.

Mitä tehdä, kun sisältöstrategia on olemassa, mutta sitä ei meinaa millään saada taipumaan muuhun kuin todella yksinkertaisiin toteutuksiin (artikkeli siellä, video täällä)? Entä miten saadaan yhdellä tuotantokerralla mahdollisimman paljon sisältöversioita pidemmälle ajalle hyötykäyttöön?

Vastauksena on sisältömarkkinoinnin mallit, joita Vapan Markkinointimimosoilla esiteltiin neljä kappaletta – itse asiassa nuo samat neljä, jotka mainittiin jutun alussakin. Tässä tärkeimmät pointit sisältömarkkinoinnin malleista vielä tapahtuman jälkeen:

  1. Sisältömarkkinoinnin malli asuu sisältöstrategian ja sisällöntuotannon välissä.
    Siispä strategian täytyy olla kunnossa ensin, mutta sisällönsuunnittelua ja tuotantoa voi vielä järkeistää ja selkeyttää valitsemalla omaan markkinointityyliin sopivan mallin.
  2. Tiimillesi voi sopia useampi eri malli – testaa ja löydä paras!
    Monessa sisältömarkkinointia ryhdittävässä mallissa on samoja elementtejä ja ne ovat osin päällekkäisiäkin. Malleissa on tarkoituksena vain esittää abstraktilla tasolla se logiikka, jonka puitteissa sisältöjä tullaan tuottamaan – ei sen kummempaa. Siispä siinä missä REAN-malli voi sopia täydellisesti juoksukenkäbrändille, se voi yhtä hyvin testata Big Rock -malliakin ja pärjätä loistavasti. Valitse siis parhaalta tuntuva, ja kokeile sitä! Jos se ei taivu tiimisi tarpeisiin, kokeile rohkeasti toista mallia.
  3. Sisältöjä voidaan tehdä nykyistä enemmän samalla vaivalla, kun malli on käytössä
    Fiksu sisältömarkkinoija tuottaa enemmän sisältöjä samalla (tai vähemmällä) vaivalla, kun sisältömarkkinoinnin suunnittelua ja tuotantoa tukeva malli on hyvin valittu ja ennen kaikkea vaalittu.

Lämmin kiitos jälleen kaikille markkinointimimosoille osallistuneille, ja muistakaa olla kärppänä ilmoittautumassa seuraavaan, sillä uusia Vapan aamiaistapahtumia on luvassa jatkuvaan tahtiin!

Kirjoittaja Mikko Rummukainen on yksi Vapan osakkaista ja kehittää, testaa sekä analysoi Vapalla ja asiakkaillamme uusia digitaalisen markkinoinnin toteutustapoja. 

Missasitko sisältömarkkinoinnin malleista kertovat markkinointimimosat? Haluaisitko kuulla tästä lisää?

Ota yhteyttä Vapaan ja voimme järjestää tästä tapahtumasta toiveuusinnan tai kertoa aiheesta henkilökohtaisesti lisää!

    Jos vastasit kyllä, niin jätäthän yhteystietosi alle. Lisäämme sinut uutiskirjelistallemme ja lähetämme sinulle kutsun sähköpostitse.