Testissä tekoäly – teknologia, joka saattaa hyvinkin pian auttaa tarinankertojia ymmärtämään, miten tarinat oikeasti toimivat.

Olimme Idan kanssa puhumassa yritysten uudistumisesta PING-tapahtumassa viime tiistaina. Kerroimme, miten yritykset voivat muuttua hyödyntämällä teknologiaa, tarinoita ja vuorovaikutteista kulttuuria. Samalla halusimme hyödyntää itse uutta teknologiaa, joka vaikuttaa liiketoimintaamme eli tarinoiden luomiseen, jakeluun ja niiden kulutukseen. Testasimme puheemme aikana tekoälyä, joka analysoi tarinamme vaikutusta kuulijoihin ottamalla heistä kuvia 10 sekunnin välein. Kyseessä on teknologia, joka nyt tuntuu kaukaiselta, mutta joka voi hyvinkin pian auttaa yrityksiä ymmärtämään, millaisia tunteita ne asiakkaissaan herättävät.

Puheemme kesti noin 45 minuuttia, ja hyödynsimme tarkoituksella siinä hyvin erilaisia elementtejä. Kerroimme oman uudistumistarinamme, sidoimme muutosta historialliseen kontekstiin ja annoimme konkreettisia vinkkejä siihen, miten yritykset voivat uudistaa omaa toimintaansa. Lisäksi maustoimme esitystä erilaisilla visuaalisilla kikoilla – kissavideoita unohtamatta.

Mikä oli puheen vaikutus? Tepsikö kissavideo parhaiten vai veikö voiton konkretia ja selkeät vinkit? Tekoälyn tuottaman datan perusteella puhe otettiin vastaan keskittyneesti. Onnistuimme herättämään kiinnostusta tasaisesti läpi suhteellisen pitkän esityksemme. Selkeät piikit yleisön reaktioihin nähtiin, kun osallistimme yleisöä tai kun saimme aikaan naurua kissavideoiden tai muiden esityksemme sisältämien visuaalisten elementtien avulla. Vuorovaikutteisuus ja visuaalinen tarinankerronta siis selkeästi “herättivät” yleisön ja saivat heidät seuraamaan esitystämme tarkemmin.

Mitä tekoälyn avulla saatu data sitten meille opetti? Jälleen kerran saimme kohdata vuorovaikutuksen merkityksen: mitä enemmän tarinankertoja pystyy osallistamaan yleisöään, sitä paremmin sisältö herättää sekä tunteita että toimintaa. Tätä vinkkiä kannattaakin hyödyntää paitsi esityksissä, myös kaikissa muissa kohtaamisissa yleisön kanssa. Tarina ei tehoa, ellet saa yleisöä osallistumaan.

 

 

Kirjoittaja Ilona Hiila on Vapan perustaja, joka toimii Vapan strategian luotsaajana ja toiminnan kehittäjänä.