Tammikuussa alkanut somelakko teki minusta vaativan sisällönkuluttajan – ja sai minut poistamaan yhden applikaation kokonaan. Etäisyys sosiaaliseen mediaan toi myös oivalluksia digitaalisesta markkinoinnista.


Tammikuun 7. päivänä otin puhelimen käteeni ja tein sen, mitä moni suunnittelee ja harva vie loppuun asti – poistin käytöstä kaikki sosiaalisen median alustat. Syy toimenpiteelle oli kriittinen: minulla oli kiire kirjoittaa valmiiksi 14.5. ilmestyvä työelämän muutosta ja tiimityötä käsittelevä Tiimiäly-teos. Sosiaalinen media vei varkaan tavoin keskittymistäni, joten radikaalit otteet olivat tarpeen.

Voiko digimarkkinoinnin asiantuntija olla pois somesta?

Kun kerroin poistaneeni some-kanavat käytöstä, ihmetteli moni miten moderniin markkinointiviestintään painottuvan yrityksen perustaja voi olla poissa somesta. Ihmettely oli turhaa: digitaalinen markkinointi ei ole vain sosiaalista mediaa vaan se kattaa koko myyntiputken tukemisen aina taktisesta mainonnasta verkkokauppaan tai bloggaajavaikuttamiseen saakka.

Toinen asia, josta päädyin usein puhumaan useasti liittyi somelakon vaikeuteen. “Eikö tee yhtään mieli palata takaisin?”, kysyi useampi ihminen kun kerroin päätöksestäni. Todellisuudessa päätös oli yllättävän helppo: 40 päivän aikana en kokenut kaipaavani sosiaalista mediaa, mutta huomasin kyllä, kuinka somekanavat helpottavat tänä päivänä hyvin arkisia asioita. Esimerkiksi yritysten asiakaspalvelu on tänä päivänä helpoiten tavoitettavissa somen kautta ja ravintoloiden yhteystiedot on varmimmin ajantasalla Facebookissa.

Mikä muuttui?

Some-lakkoni päättyi virallisesti 40 päivän jälkeen. Latasin puhelimeen Facebookin ja Instagramin, mutta huomasin some-tarpeeni muuttuneen. Facebookin osalta huomasin palvelun hyödyt heti: se on yksinkertaisesti paras kanava tutustua ajankohtaisiin ilmiöihin, käydä keskustelua ja löytää apua (niin yrityksiltä kuin yksityisiltä ihmisiltä). Se on kanava, jossa on kaikesta siihen kohdistetusta kritiikistä huolimatta yhteys muihin ihmisiin.

Entinen kanavasuosikkini Instagram sen sijaan näyttäytyi uudessa valossa. Poissaolo palvelusta avasi silmät sille, kuinka kanavan sisältö ei toimi enää minulle. Sisältö näyttäytyy liian usein teennäisenä eikä enää inspiroi. Viiden viikon lakko paljasti, etten sisällönkuluttajana kaipaa inspiraatiota, vaan todellista elämää. Parin päivän käytön jälkeen päätös oli selvä: poistuin Instagramista määrittelemättömäksi ajaksi.

Välillä etäisyys tekee hyvää

Kokeiluni vei minut pois digimarkkinoinnin tärkeistä kanavista, mutta joskus kaukaa on helpompaa nähdä lähelle. Viiden viikon kokeilun myötä nimittäin ymmärsin, kuinka eri logiikalla sosiaalisen median kanavat toimivat verrattuna massamedioihin. Somessa jos jossain korostuu sisällön laatu ja sen palvelullinen ote – yleisön ei ole pakko nähdä mitään, jos sisältö ei kiinnosta tai houkuttele. Mainospaikkoja toki on, mutta parhaan sisällön äärelle yleisö todella pysähtyy. Toisaalta kanavat vaativat ja samalla mahdollistavat sen, että erilaisia kohderyhmiä voidaan todella palvella erilaisin sisällöin. Se, mikä toimii massamediassa, ei välttämättä toimi somessa – koska yleisö voi olla eri ja koska valta on vastaanottajalla.

Kirjoittaja Ilona Hiila on Vapan perustaja.