Lumenen Chief Marketing Officer Tiina Frazer vieraili Vapalla modernin markkinoinnin aamiaistilaisuudessa. Puheenvuorossaan Frazer kertoi, kuinka tämä suomalainen kauneuden luottobrändi on rohkeasti ja uskollisena omalle tarinalleen lähtenyt laajentumaan kansainvälisille markkinoille. Kasvua haetaan Lumenen oman verkkokaupan kautta, mutta myös nimekkäillä jälleenmyyjillä on oma tärkeä roolinsa kansainvälistymisstrategiassa.

Avaintuotteet ja bränditarina edellä

Tällä erää Lumenen skandinaavisia arvoja ja pohjolan luonnosta ponnistavaa kauneuden tarinaa viedään muun muassa Iso-Britanniaan ja Kiinaan.

Frazer toteaa, että huolellinen pohjatyö ja priorisointi ovat olleet edellytyksinä brändin pyrkiessä uusille markkinoille.

“Kolme vuotta sitten tekemämme pohjatyö Lumenen brändin kirkastamiseksi on auttanut toimimaan fokusoidusti. Keskitymme tällä hetkellä kolmen avaintuotteemme – Valo, Lähde ja Invisible Illumination – jalkauttamiseen sen sijaan, että tekisimme kaikille vähän kaikkea”, Frazer kertoo.

Lumene lanseerasi hiljattain Lähde-tuotesarjansa onnistuneesti muun muassa Kiinassa, jossa vaikuttajat ihastuivat brändin tarinaan ja tuotteisiin. Aasialaisten kiinnostus tuotteita ja brändiä kohtaan on myös nähtävissä Helsinki-Vantaan lentokentällä, missä aasialaiset ovat Lumenen suuri asiakasryhmä.

Tarina pohjoisesta kauneudesta, arvoista ja luonnonläheisestä elämästä

Lumenen tunnettuutta uusilla markkina-alueilla rakennetaan pohjoisen luonnolliseen kauneuteen liittyvällä tarinankerronnalla. Ilmiötä rakennetaan kohdennetulla digimarkkinoinnilla sekä ansaitulla näkyvyydellä. Skandinaavinen kauneusihanne kiinnostaa kansainvälisiä kuluttajia.

“Tarvitsemme alkuvaiheessa ennen kaikkea näkyvyyttä kiinnostavan tarinan kautta. Kaupallinen menestys rakentuu sille, että saamme ihmiset kokeilemaan tuotteita. Kun kokeiluja on riittävästi, käynnistyy suositteluvaihe ja raskain osa alkuvaiheen työstä on tehty”, Frazer kuvaa uuden markkina-alueen haltuunottoa.

Frazer nostaa yhdeksi keskeiseksi onnistumiseksi sen, kuinka hyvin pohjoisesta ponnistavan brändin tarina on lähtenyt resonoimaan myös kansainvälisillä markkinoilla. Muun muassa brittilehdistö on tarttunut kiitettävästi Lumenen tarinaan pohjoisen luonnosta ponnistavasta kauneudesta.

“Lumenella on vahvat juuret suomalaisessa maaperässä. Pohjoismaisiin raaka-aineisiin ja arvoihin perustuva bränditarinamme on antanut meille siivet, joilla lentää ulkomaille. Jatkossa haluamme kertoa pohjoismaisista arvoista ponnistavaa bränditarinaamme entistäkin rohkeammin.”

Vapa auttaa Lumenea uusien markkina-alueiden valloituksessa. Kumppanuutemme pohjautuu moderniin markkinointiin – eli jatkuvaan, digivetoiseen tarinankerrontaan.

Tutustu tarkemmin Vapan Lumenelle tekemään työhön.