Nykymaailmassa yrityksen on mahdotonta olla sivustaseuraaja. On osallistuttava keskusteluun ja valittava puolensa. Pysyäkseen elossa yritysten on ymmärrettävä roolinsa ja merkityksensä yhteiskunnassa.

Tyylitöntä ja typerää, huuhaata. Miksi Finnair puuttuu tähän? Nyt lähti Lidl boikottiin! Milloin tulee heteroviikko? Mutta kun raamattu?!

On taas se aika vuodesta, kun sosiaalisen median kanavat täyttyvät keskusteluista tasa-arvoon liittyen. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen olemassaolo saa edelleen osan suomalaisista täysin pois tolaltaan. 

Viime vuosina myös yritykset ovat ottaneet kantaa tasa-arvon puolesta. Yksi näkyvimmistä esimerkeistä on tekstiilivalmistaja Finlayson, joka on seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen lisäksi puhunut esimerkiksi sukupuolten välisten palkkaerojen purkamisesta ja kerännyt nimiä tyttöjen sukuelinten silpomisen estävään kansalaisaloitteeseen. 

Miksi yritykset ottavat kantaa yhteiskunnassa puhututtaviin teemoihin? Näin pohtii selkeästi moni aiheesta suivaantunut henkilö somekeskusteluissa. Erästä Facebook-kommenttia mukaillen esimerkiksi “Finnair on lentoyhtiö, ei yksityinen mielipide”. Miksi se on päättänyt julkisesti seistä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen puolella?

Sen lisäksi, että Finnair on lentoyhtiö, se on joukko ihmisiä, jotka yhdessä muodostavat merkittävän yhteiskunnallisen vaikuttajan. Tällainen yritys voi omalla esimerkillään tehdä maailmasta paremman paikan meille kaikille. Osallistumalla työhön tasa-arvon puolesta yritys pystyy osoittamaan, ettei se jaottele palveluitaan kenellekään esimerkiksi sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen tai etnisen taustan mukaan, vaan jokainen kuluttaja on yritykselle yhtä arvokas. 

Maailmamme muuttuu nopeammin kuin koskaan, ja yritysten elinikä on laskenut 60 vuodesta 18:aan. Yritys, joka ei pysty sitomaan itseään osaksi yhteiskuntaa ja löytämään isompaa merkitystä olemassaololleen, ei tule pärjäämään. Nykyään on mahdotonta olla vain sivustaseuraaja. Useiden tutkimusten mukaan kuluttajat vaativat yrityksiltä jatkuvasti enemmän tekoja vastuullisuuteen ja tasa-arvoon liittyen. Ja jotta yritykset pysyvät elossa, niiden on ymmärrettävä roolinsa ja merkityksensä yhteiskunnassa. 

Lisäksi on täysin vanhentunut käsitys puhua yrityksestä kuin se olisi pelkkä kylmä, kasvoton taho, jonka tehtävä on robottimaisesti tuottaa palveluita tai tuotteita kuluttajalle. Jokaisen strategisen ja tuotannollisen päätöksen takana on kuitenkin aina ihmisiä, jotka pyrkivät palvelemaan muita. Tähän pohjautuu myös työmme markkinointiviestinnän ammattilaisina. Sen lisäksi, että ymmärrämme, mitä myymme, meidän on ymmärrettävä, kenelle myymme.

 Ystäväpiiriini kuuluu sateenkaariperhe, jonka lapsen kummina minun on ilo ja onni olla. Kahden äidin perheen arkea ja juhlaa seuratessa, olen huomannut, ettei maailma ole vielä läheskään valmis. Esimerkiksi neuvolan kaavakkeet osoitetaan edelleen äidille ja isälle, ja kaupoissa vaatteita sekä leluja tarjotaan joko tytöille tai pojille. Tällaiset asiat vahvistavat stereotypioita ydinperheestä sekä sukupuolesta. Siksi kulutustottumuksillani ja työlläni haluan sitoutua yrityksiin, jotka ymmärtävät vastuunsa yhteiskunnassa ja puolustavat tasa-arvoa. Yrityksiin, joille kummilapseni perheineen on yhtä tärkeä kuin kuka tahansa muukin. 

Markkinointiviestintä tänä päivänä on paljon rohkeampaa kuin aiemmin. Se kertoo siitä, että yhteiskunnassamme on koko ajan suurempi joukko rohkeita ihmisiä, jotka haluavat taistella tasa-arvoisen yhteiskunnan puolesta. Meitä vapalaisia ohjaa inhimillisyys, rohkeus ja muutoshalukkuus. Haluamme tehdä osamme, jotta maailmasta ympärillämme tulisi entistä inhimillisempi ja parempi paikka meille kaikille. Me tiedämme, että ihan jokaisella meistä on vapaus ja vastuu tehdä muutosta.

Sillä tämä maailma – myös bisnesmaailma – toimii ihmiseltä ihmiselle. Ja se on kaikkein tärkeintä muistaa.

Emma Nikka on Account Manager, joka kannustaa sekä yrityksiä että yksilöitä seisomaan aina rakkauden ja tasa-arvon puolella.