Milloin viimeksi ylitit uutiskynnyksen? Oletko jo toimittajan pikavalinnoissa? Entä tiedäthän varmasti miten toimia, jos kriisi koittaa? Näihin aiheisiin syvennyimme Vapan viestintämimosoilla, kun aamun aiheena oli PR ja lehdistöviestintä datan aikakaudella.


Perjantaina 31.8.2018 Vapan viestintämimosat -aamiaistilaisuudessa kuultiin kannattavan PR- ja lehdistöviestintätyön tekemisestä nykyaikana, kun pelkkä tiedote ei enää riitä. Täyteen varatussa asiakastilaisuudessa Vapan viestintäkonsultti Jasmiina Riikonen sekä advisor ja valmentaja Satu Irisvik kertoivat menestyksekkään PR- ja lehdistöviestinnän tekemisestä digitaalisuuden ja datan aikakaudella. Poimi tästä kolme huomiota aamulta!

  1. Uutiskynnys ei ylity tuote edellä

Uutiskynnyksen ylittäminen ei ole rakettitiedettä, vaikka elämme vuotta 2018, digitaalisuuden ja datan kulta-aikaa. Kun tavoitteena on saada oma viesti esille mediassa, ajatusjohtajan asemasta puhumattakaan, tarvitaan systemaattista, pitkäjänteistä ja strategiaan pohjautuvaa työtä, jonka keskiössä on ihminen – ei pelkkä tuote tai palvelu.

Onnistunut viestintä ei ole yksisuuntaista. Se herättää keskustelua, rakentaa ilmiöitä ja vahvistaa yrityksen asemaa osana yhteiskuntaa ja ympäröivää maailmaa.

Tämä onnistuu vasta, kun viestinnän tekemiseen panostetaan, se on aitoa ja sitä tehdään ihmiseltä ihmiselle. Tärkeää on muistaa kiinnittää huomiota samanaikaisesti useampaan suuntaan: yleisöön, työntekijöihin ja heistä muodostuviin tiimeihin, asiantuntijoihin ja spokespersoneihin.

Niin viestinnän aitous kuin ihmisen asema korostuvat erityisesti myös niissä tilanteissa, joissa ollaan syystä tai toisesta kriisin keskellä. Kriisitilanteessa viestimisen onnistumisen perusta rakentuu lisäksi sille, että niihin on valmistauduttu ennalta. Tämä tarkoittaa, että kriisiviestinnän tulisi olla osa strategiaa ja jatkuvaa viestintätyötä, ei ainoastaan irrallinen osa, johon tartutaan vasta sitten, kun kriisi koittaa.

 

  1. Ajatusjohtajuus rakentuu strategian ja pitkäjänteisen mediatyön avulla

Asiakkaat pyytävät apua ja hankkivat palveluita alan johtavilta asiantuntijoilta. Työntekijät haluavat tehdä töitä parhaiden asiantuntijoiden kanssa. Juttua tekevät toimittajat soittavat asiantuntijalle, jonka he tuntevat ja johon he luottavat ja uskovat. Asiantuntijoita siis tarvitaan moneen, myös ajatusjohtajuuden rakentumiseen, jonka muodostumisen edellytys heissä piilevä asiantuntijuus on.

Ajatusjohtaja-asema omalla toimialalla lisää näkyvyyttä ja tunnettuutta. Se mahdollistaa positiivisen mielikuvan rakentumisen ja aseman, jossa on mahdollista ohjata julkisen keskustelun suuntaa toivottuun suuntaan. Kuulostaa hyvältä – kyllä. Vaatii asiantuntijuutta, pitkäjänteistä ja systemaattista työtä, halua ja jopa rohkeutta – kyllä.

Ajatusjohtajuuden rakentuminen on prosessi, joka vaatii sekä kovaa työtä että raudanlujaa strategiaa tuekseen. Työ alkaa huolellisesta suunnittelusta ja ensimmäisistä ulostuloista. Seuraavaksi tulee keskittyä luottamuksen rakentamiseen sekä tunnettuuden ja mielikuvien vahvistamiseen. Vasta sitten ollaan vaiheessa, jossa viisaasti toimimalla on mahdollista vaikuttaa syntyviin mielikuviin, julkiseen keskusteluun sekä puheenaiheisiin yhteiskunnassa laajemmin.

Onnistunut PR- ja viestintätyö pitää sisällään useita eri osa-alueita, joista kaikkiin tulee muistaa panostaa samanaikaisesti. Menestymisen kannalta keskeisimmät voi kuitenkin kiteyttää seuraaviin osiin sekä niitä tukeviin toimenpiteisiin:

DIALOGI: Jatkuva vuorovaikutuksen rakentaminen.
NÄKEMYKSELLISYYS: Näkökulma yli oman bisneksen.
AJOITUS: Systemaattinen ote, oikea-aikainen reagointi ja jatkuvasti saatavilla oleminen.
DATAN HYÖDYNTÄMINEN: Seuranta, reagointi ja mittaaminen.

  1. Dataa työssään aidosti hyödyntävät erottuvat muista – myös viestinnän pelikentällä

Siinä missä data on muuttanut koko mediakenttää merkittävästi, yltävät sen vaikutukset myös PR- ja mediaviestinnän pelikentälle. Viestinnän työtä tukevaa dataa on kaikkialla, ja sitä kertyy eri lähteistä lisää jatkuvasti.

Onnistumisen kannalta olennaista on ensin osata ymmärtää, mikä data on relevanttia ja hyödyllistä missäkin viestintätyön vaiheessa, ja sitten: osata hyödyntää dataa oikeasti myös käytännössä.

Vuonna 2018, sekä varmasti myös tulevaisuudessa, viestintä- ja PR-työssä menestyvät varmimmin he, jotka hyödyntävät dataa holistisesti läpi koko PR- ja viestintätyön prosessin, aina suunnitelman tekemisestä toimenpiteiden toteutus- ja analysointivaiheeseen.

Tarvitsetko tukea tai ajatuksia oman PR- ja viestintätyön tueksi? Kaipaatko apua mediavalmennuksen, strategian tai kriisiviestinnän saroilla? Siksi me olemme olemassa!

Ota yhteyttä Jasmiinaan tai Satuun, niin jutellaan lisää!

Jasmiina Riikonen, Communications Consultant
jasmiina.riikonen@vapamedia.fi

Satu Irisvik, Advisor
satu.irsvik@vapamedia.fi

Viestintämimosat olivat osa Vapalla syksyn 2018 aikana järjestettävien ammattilaistapahtumien sarjaa. Syksyn aikana syvennytään asiantuntijoidemme sekä vieraspuhujimme johdolla myös muihin alan kiinnostavimpiin ja ajankohtaisimpiin aiheisiin:


Pe 28.9. Personoitu rekrytointiviestintä (Tapahtuma on toiveuusinta keväältä, jolloin kaikki halukkaat eivät mahtuneet mukaan – ilmoittauduthan nopeasti, lisätietoja ja ilmoittautumislinkki täällä!)
Pe 12.10. Konseptoi tai kuole – brändi kasvuun merkityksellisillä sisällöillä!
Pe 26.10. Viestinnän mittaaminen

Kiinnostuitko?

Tarkemmin tietoa tulevista tapahtumista löydät täältä.

Vapaita paikkoja ja lisätietoja voit tiedustella myös Vapan Marketing Coorinator Hannalta osoitteesta hanna.pihlaja@vapamedia.fi