Luovuus tuo yleensä ensimmäisenä mieleen idisten heittelyn. Myös sloganien kekkailu ja villi photoshop-ilottelu saattavat nousta ajatuksiin. Mikään näistä ei kuitenkaan ole strategista ja liiketoimintaa tukevaa luovaa suunnittelua. Mitkä asiat erottavat idistelyn suunnittelusta? Alla viisi pointtia mietittäväksi.

1. Strategisessa suunnittelussa lähdetään ymmärryksestä, ei arvauksesta. Suunnittelun pohjana on oikeaa oivallusta, dataa ja analyysiä. Suunnittelu on aloitettu kartoittamalla tarvittava tieto; infoa ei kerätä jälkikäteen tukemaan omia ideoita. Suunnittelu pohjaa varmaan tietoon, ei gut feelingiin tai käytävägallupiin.

2. Strateginen suunnittelu vastaa kohderyhmän tarpeisiin – ei suunnittelijan omiin tarpeisiin. On todella monia asioita, joita olisi tosi kiva päästä tekemään. Kukapa ei haluaisi tehdä guerilla-jullarikamppista tai järjestää Suomen suurimmat kellaribileet. Kumpaakaan on kuitenkin turha tarjota, jos ne eivät ole järkevä tapa tavoittaa ydinkohderyhmää.

3. Strateginen suunnittelu kunnioittaa toimialaa, mutta myös haastaa sitä. Kaikille toimialoille on turha puskea samoja toimenpiteitä, oli niistä kuinka hyviä kokemuksia tahansa. Toisaalta hyvän strategian pohjalta voi ja pitää haastaa konventioita. Rakennusalan toimija voi ihan hyvin tehdä Instagram Story -äänestyksen ja elintarvikealan toimija whitepaperin, jos niiden avulla voidaan tunnistettavasti saavuttaa oikeaa hyötyä.

4. Strategisessa suunnittelussa oivallukset kantavat yli kanavien tai toimenpiteiden. Hyvä luova ajatus muodostaa pohjan kaikille toimenpiteille kanava- ja kohderyhmäriippumattomasti. Yksittäiset ideat ovat sen sijaan juuri sitä – yksittäisiä idiksiä. Tämä on konseptin ja idean suurin ero. Vertaa vaikkapa Applen Think Different -konseptia johonkin hyvin yksittäiseen markkinointitekoon tyyliin: ”arvaa kuinka monta rantapalloa autossa ja voita T-paita”.

5. Strateginen suunnittelu tukee koko organisaatiota, ei ainoastaan markkinointia. Osuva luova suunnittelu antaa mahdollisuuksia yhtä lailla yrityksen sisäisen kulttuurin rakentamiseen, yritysstrategian kirkastamiseen tai vaikkapa rekrytointiin. Kirkkaalla luovalla oivalluksella koukutetaan asiakkaiden lisäksi myös kaikki muut mahdolliset kohderyhmät aina omasta henkilökunnasta mediaan.

Kirjoittaja Aurinna Weisman on Vapan Lead Creative.