Mitkä ovat visuaalisten sisältöjen kipupisteitä ja missä olisi otettavissa helppoja voittoja? Tätä mylläämällä syntyi kuuden kohdan muistilista markkinoijalle. Tärkeintä on olla rohkea ja uskaltaa määrittää, mitä on ja kenelle.

Visuaalisten markkinointikanavien räjähdysmäinen kasvu ja eri tutkimukset sekä trendiennusteet visuaalisuuden korostumisesta sisältömarkkinoinnissa antavat osviittaa siitä, missä brändimarkkinoinnin panostukset vahvistuvat.

Käytännön tuloshakuista sisältöhaukkaa kiinnostaa, missä mennään tällä hetkellä ja millaisia mahdollisuuksia brändeillä on erottua edukseen.

Paras näkemys löytyy läheltä: kutsuin lounaalle työkaverini, jotka tekevät visuaalista brändisisältöä työkseen.  Hahmotimme muutamia visuaalisten sisältöjen kipupisteitä ja helppoja voittoja, ja tästä muodostui kuuden kohdan muistilista markkinoijalle.

1. Fuck kuvapankkikuvat. Stokkikuvien käyttäminen on huutava vääryys ja laiska rimanalitus maailman ajassa, jossa sisältöä tarjoillaan enemmän kuin koskaan applikaatioista, uutiskirjeistä, somefeedeistä ja selaimista. Luo oma visuaalinen käsiala brändille ja käytä vain sitä.

2. Keskinkertaisuudella ei saada huomiota ja sitoutunutta yleisöä. Brändillä pitää olla yhtenäinen ja oivaltava visuaalinen identiteetti. Lifestyle- ja muotibrändit ovat panostaneet oivaltaviin kuviin, visuaaliseen muotokieleen ja niillä on vannoutuneet seuraajajoukot omissa kanavissaan. Mikään ei estä vakuutusyhtiöitä, pankkeja ja automerkkejä tekemästä yhtä oivaltavaa visuaalista sisältöä omille brändeilleen.

3. Turvallisuus ei ole kiinnostavaa.  Rohkaistu, kokeile ja hulluttele. Jos ei uskalla ottaa riskejä ja määrittää visuaalista identiteettiään välittämättä muista, ei välttämättä onnistu pysäyttämään ihmistä sisällön äärelle ja herättämään tunteita.

4. Panosta suunnitteluun. Juju, idea ja oivallus tekevät kuvasta mielenkiintoisen. Oivaltavan kuvan ei tarvitse olla kalliisti tehty, mutta idea sen takana tarvitsee etukäteissuunnittelua ja tuotantoa.

5. ”Ei tehdä liian hurjaa, ettei Ritva Hartolassa järkyty, mut sit toisaalta olis hyvä olla jotain hirveen revittelevää, että Kallion teinit olis innoissaan.” Visuaalisessa markkinoinnissa ei voi tehdä kaikkea kaikille menestyksekkäästi. Siitä tulee sekava ja epävakaa mielikuva – eihän sellaiseen tyyppiin tai brändiin halua sitoutua.

6. Tue kestävää visuaalista kehitystä – panosta kuviin, jotka kestävät aikaa. Hyvä kuva ei kuole siihen, että se julkaistaan kerran somessa. Karsi pois turhaa ja panosta kauniisiin, merkityksellisiin asioihin ja kuviin.

Kirjoittaja Laura Kokko on Vapa Median sisällönsuunnittelija, sisältöstrategi ja luovuudessaan datauskovainen. Kirjoitus on julkaistu aiemmin Markkinointi & Mainonnan Kuningassisältöä-blogissa.