Syksyn palkkakierroksilla olisi hieno nähdä työntekijäpuolelta avauksia myös myynnin ja markkinoinnin osalta. Markkinointi voisi olla kaikkia osapuolia yhdistävä haaste.

Syksyn palkkakierrokset ovat taas tulossa. Jos olen oikein ymmärtänyt, rankasti yksinkertaistettuna keskusteluissa päätetään, kuinka suuren osan liiketoiminnasta tulisi olla työvoimakustannuksia, palkkoja ja sivukuluja.

Ainakin julkisuudessa keskustelu näyttäytyy vääntönä arvon jakamisesta, eikä niinkään paljon arvon kasvattamisesta. Toki kilpailukyky on koko ajan mukana, mutta kilpailukyky on monen asian summa. Markkinointia ja viestintää ammatikseen tekevänä olen aika ajoin ihmetellyt yksipuolisuutta keskustelussa.

Markkinoinnin tekijä miettii keskustelujen lähtökohtia toisin. Arvon jakamista tärkeämpää olisi arvon kasvattaminen, sen tulisi kaiken logiikan mukaan olla kaikille osapuolille tärkeää. Kaikkein tärkeintä on saada tuotteesta tai palvelusta mahdollisimman hyvä hinta. Hinta ei ole liian kallis, jos hintamielikuva on asiakkaan päässä kohdallaan.

Siksi toivoisi, että myynti ja markkinointi nostettaisiin syksyn keskusteluihin mukaan. Voisiko työntekijäpuoli nostaa aiheen esiin ja puhua markkinointi- ja myyntipanostuksista, osaltaan varmistaa että tuotteesta saadaan paras mahdollinen hinta? Paremmasta hinnasta olisi helpompi jakaa ja paine työn kustannuksille helpottaisi.

Aiheesta on tosin nähty raikkaita avauksia uusilta suunnilta, esimerkkinä vaikkapa valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) ehdottama Markkinoinin kehittämiskeskus, MAKES. Johon myös markkinointialan toimijat lähtisivät innolla mukaan.

Myynti ja markkinointi voisi olla kaikille yhteinen haaste. Vastakkainasettelu on aina mukana palkkakeskusteluissa, mutta ei olisi haittaa pitää kartalla myös yhteisiä, kaikkia yhdistäviä tavoitteita. Se, että suomalaisia tuotteita myytäisiin maailmalla enemmän ja paremmalla hinnalla on varmasti sellainen. Varsinkin jos lähdetään oletuksesta, että vientialat antaisivat suuntaa muiden alojen palkkaratkaisuille.

Olisi hieno nähdä tällaisia avauksia työntekijäpuolelta. Se kävisi myös yksinkertaisesta viestintästrategiasta. Ohjaisi keskustelua ja huomiota muuhun, kuin työvoiman kustannuksiin.

Tottakai tässä on omakin lehmä ojassa, parhaassa tapauksessa se toisi meidän luovalle palvelualallekin enemmän töitä. Mutta se ei liene kenellekään tässä yhtälössä ongelma, että suomalaisille riittäisi duunia.

Palkkakierroksella pääasia on palkka, kuten nimi sanoo. Mutta, ainahan sitä saa toivoa. Syksyn kierroksen markkinointiavauksia odotellessa…

Kirjoittaja Rami Saarela on Vapa Impactin partneri ja strategiajohtaja. Kirjoitus on julkaistu aiemmin Markkinointi & Mainonnan Sosiaalinen sukellusvene -blogissa.