Noora listasi eilen vuoden 2012 kiinnostavimmat videoilmiöt. Siitä inspiroituneena kokosin oman listani viime vuoden merkittävimmistä suomalaisesta sisältöteoista. 

Vuosi 2012 oli suomalaiselle sisältökentälle hyvä ja edistyksellinen. Vaikka liian yleistä sisältöajattelu ei edelleenkään ole, on laadukkaiden sisältöjen tärkeys selvästi huomattu. Myös sisältöstrategia alana kasvattaa tunnettuuttaan ja suomalaisten sisältöstrategien joukko kasvoi kuluneena vuotena.

Kokosin listaan sisällöt ja sisältöteot, jotka kiinnittivät minun (ja varmasti monen muunkin) huomion viime vuonna.

6. Angry Birds Space

Viime maaliskuussa Rovio lanseerasi uuden Angry Birds Space -pelinsä, mistäpä muualta, kuin avaruudesta. Rovio solmi yhteistyökumppanuuden NASA:n kanssa, joka piti peliä mahdollisuutena opettaa lapsille avaruuden ja painovoiman sääntöjä. Hitiksi nousseessa videossa NASA:n astronautti selittää pelin lainalaisuuksia vihaisella linnulla ja vihreällä possulla avaruudesta käsin.

Rovio on tunnettu vahvasta tuotesijoittelustaan ja yhteistyökumppanuuksien solmimisesta. Lintujen ja sikojen vieminen avaruuteen vei sen kuitenkin täysiin uusiin sfääreihin. Video on myös hauska, viihdyttävä, ja NASA:n sanoin, opettavainen.

5. Perlooks

Kuntavaaleissa keskusteltiin rajanvedosta ja sisältöjen monitulkintaisuudesta. Paljon huomiota saanut Perlooks-sivu tuomittiin äkkiä kilpailevan puolueen halventavaksi loanheitoksi. Toisaalta keskusteltiin myös siitä, kenen tulkinta sisällöstä on oikea. Sivu sisälsi pelkkiä kuvia ja sivun ylläpitäjä väitti sen tarkoitukseksi parodioida Hel Looks -sivua, ei irvailla perussuomalaisille.

Äkkiä syntyi myös muiden puolueiden omia sivustoja, jonne kerättiin ehdokkaiden kuvia. Tapaus osoitti että viimeistään nyt politiikka ja poliittinen peli on siirtynyt verkkoon. Vastaavanlaisia ilmiöitä on syytä odottaa myös jatkossa, kun kuka tahansa voi luoda ja jakaa sisältöjä. Keskustelua rajanvedosta ja loukkaavuudesta tullaan varmasti käymään lisää: tunteita kuumentavat aiheet, kuten politiikka, johtavat helposti myös ylilyönteihin.

4. Justimusfilms

Hurjaan suosioon YouTube-videoidensa kautta noussut kolmikko Haapavedeltä sai syksyllä 2012 oman tv-sarjansa. Teini-ikäiset pojat tekivät sketsi- ja musiikkivideoita YouTubeen omaksi ilokseen, kunnes katsojia alkoi kertyä huimia määriä. Kolmikon videoita on katsottu miljoonia kertoja ja Justimus-sarjaa alettiin esittää TV5- kanavalla viime lokakuussa.

Justimuksen kaltaiset tarinat ovat sosiaalisen median parhaimmistoa: täysin tuntemattomat pojanklopit nousivat todelliseksi ilmiöksi, koska heidän juttunsa aidosti osuivat ja upposivat yleisöön. Viihteen tekeminen ei ole kiinni resursseista, vaan taidoista.

3. Chisugate

Marraskuussa poliisi takavarikoi 9-vuotiaan tytön tietokoneen, sillä tämän epäiltiin ladanneen laittomasti Chisun musiikkia. Isän yksittäisestä Facebook-postauksesta lähtenyt tapausketju piti sosiaalista mediaa otteessaan marras- ja joulukuussa. Keskustelua käytiin tekijänoikeudesta, kohtuullisuudesta ja kohtuuttomuudesta sekä poliisin toiminnasta. Viralliset tahot, TTVK ja poliisi, näyttäytyivät tarinan rikollisina, kun yleisö ryhmäytyi puolustamaan yksilöä ja heikompaa osapuolta.

Kuinka monta Chisugaten kaltaista tapausta vielä tarvitaan, että organisaatiot ymmärtävät ettei pelottelemisella, uhkailulla ja ”et sitten kerro tästä kenellekään” -taktiikalla pötkitä pitkälle nykyisessä viestintäympäristössä? Epärehellisyys, ahneus ja kiusaaminen lynkataan sosiaalisessa mediassa nopeasti ja armotta. Se jättää myös pitkät jäljet. Tapaus osoitti että viimeistään nyt on aika uudenlaisille sisällöille ja viestintätavoille.

2. Makia Racing – What will Kimi do next?

Makia Racingin ”What will Kimi do next” -nettisivu sai formulaväen varpailleen ja ennustamaan Kimin tulevia siirtoja. Lopulta paljastui, että Kimi on tehnyt sopimuksen Makia-vaatefirman kanssa. Osa pettyi, ettei suurta urapaljastusta tullutkaan, mutta Makia Racing kylpi julkisuudessa ja huomiossa. Paljastusta ryyditti loistava video, joka selitti sopimuksen syntyä.

Makian omintakeinen ääni ja tarinankerronta kantaa myös nettisivuilla. Makian sisällöt ovat omansa näköisiä ja viihdyttäviä. Lisää tällaista suomalaiseen brändikenttään!

1. Strateginen ote verkkoon -kirja

Ensimmäisen paikan ottaa oikeutetusti ensimmäinen suomalainen sisältöstrategiaa käsittelevä kirja. Vapa Median Ilonan ja Idan kirjoittama opus avaa vielä Suomessa suhteellisen tuntematonta, joskin kovassa nousussa olevaa, alaa kaikille siitä kiinnostuneille.

Kirja auttaa ymmärtämään verkon vuorovaikutusta, hyviä sisältöjä ja sisältöstrategiaa. Myös varmasti vauhdittaa alan kasvua ja keskustelua muuttuvasta viestintäympäristöstä.

Listan myötä toivotan kaikille loistavaa vuotta 2013! Omia ehdotuksiaan suomalaisiksi sisältöteoiksi voi ehdottaa kommenteissa tai vaikka Twitterissä @VapaMedia tai @hilkkariss.