Sosiaalisen median kanavamahdollisuudet ovat lähes loputtomat. Kannattaa miettiä, missä, miten ja miksi yrityksesi on sosiaalisessa mediassa?

Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Pinterest…joskus törmää tapauksiin, joissa yrityksellä on hallussaan koko somekanavien suora. Lautaselle on haalittu liikaa.

Halutun näkyvyyden saavuttamiseksi tarvitaan muutakin kuin läsnäolo mahdollisimman monessa paikassa. Käyttäjätunnuksen luomisen jälkeen työ vasta alkaa.

Enemmän on enemmän?

Facebook-sivusta se usein alkaa. Porttiteorian mukaisesti pian siirrytäänkin muihin somealustoihin, jotta yritykselle saataisiin lisää näkyvyyttä.

On syytä luoda kanavastrategia ja muodostaa tarkka käsitys siitä, mitä sosiaalisella medialla halutaan saavuttaa. Harmillisen usein kohtaa yrityksiä, jotka ovat läsnä monessa kanavassa, mutta eivät hyödynnä niiden tarjoamia mahdollisuuksia.

Avainasemassa on sisältöjen säännöllinen ja aktiivinen tuotanto. Pelkkiä satunnaisia uudelleentwiittauksia sisältävä Twitter tai kerran kuukaudessa päivittyvä Instagram ei jätä muistijälkiä saati kerää uusia seuraajia niille vähillekään sisällöille.

Mieti siis, millaiset sisällöt kohderyhmääsi kiinnostavat ja mihin omat resurssisi riittävät. Jos rahkeita monipuoliseen sisällöntuotantoon ei ole, kannattaa käytettävät somekanavatkin rajata minimiin.

Kierrätys kannattaa?

Aktiivisuuden aita kierretään joskus jakamalla samat sisällöt kaikilla hallussa olevilla alustoilla. Sisältöjen kierrätys onkin helppo tapa varmistaa, että kanavilla tapahtuu.

Loputtomista uusinnoista innostuvat kuitenkin vain harvat. Pian vastaanottajat sulkevat yrityksen päivitykset kokonaan päivittäisen sisältövirtansa ulkopuolelle, sillä jotain mielenkiintoisempaa ja tuoreempaa on taatusti aina tarjolla.

Kierrätystä vastaan puhuvat myös somekanavien erilaiset konventiot. Esimerkiksi tekstipainotteinen Twitter ja kuvapainotteinen Instagram eroavat toisistaan siinä määrin, ettei identtisen sisällön julkaiseminen molemmissa ole pidemmän päälle kestävä ratkaisu.

Julkaistavan sisällön tulisikin aina sopia valittuun kanavaan. Haluatko mieluummin kertoa vai näyttää, mitä yrityksessäsi tapahtuu?

Konsepti kuntoon

Ennen sosiaalisen median kanavien haalimista on hyvä miettiä, mikä alustoista palvelee parhaiten yrityksen näkyvyyttä ja mihin resurssit riittävät.

Kannattaako Twitter-tilin perustaminen, jos alan ajankohtaisiin keskusteluihin ei osata tarttua ja osallistua? Jos spontaani viestintä ei ole yrityksen vahvuus, ei Snapchatin kanssa kannata pitää kiirettä. Instagramiin kannattaa kuvata muutakin kuin palaveripullia ja Facebookissa pyytää rohkeasti käyttäjiltä palautetta.

Helpointa on aloittaa yhdestä tai kahdesta kanavasta ja miettiä, mitä alustoilla tehdään ja miten niiden mahdollistamia työkaluja käytetään. Kun sisältökonseptit on mietitty valmiiksi kullekin kanavalle, sujuu sisältöjen tuottaminen ja julkaiseminen helpommin.

Kirjoittaja Essi Nummi (@EssiNummi) on Vapa Median sisältömarkkinointitiimin harjoittelija, jonka tämänhetkiset resurssit riittävät vain kolmen henkilökohtaisen sometilin hallintaan.

Kuva: Jason Howie // Lisenssi CC BY 2.0