Ihmiset pitävät tarinoista. Tämä tuntuu ehkä itsestäänselvältä, mutta silti tarinoiden voimasta keskustellaan verkossa jatkuvasti. Koostimme kolme vinkkiä yhdeltä aikamme suurimmista tarinankertojista: mitä William Shakespeare voi opettaa meille sisältömarkkinoinnista?

Tarinat ovat  kiinnostaneet ihmisiä läpi historian, luolamaalauksista Oculus Riftiin ja leirinuotiolta Periscope-videoihin. Tarinoiden luomiseen käytetään yhä enemmän resursseja, esimerkkeinä tästä muun muassa Amexin kolmen kuukauden videoprojekti ja Starbucksin dokkarilanseeraus.

Uusista teknisistä innovaatioista huolimatta tarinoiden sisällöt eivät ole juurikaan muuttuneet 1500-luvun näytelmistä. Keskiössä ovat edelleen ihmiskohtalot, ongelmatilanteet ja yllättävät käänteet. Nämä ikivanhat teemat voidaan sulauttaa osaksi uusia sisältömuotoja ja -konsepteja. Mutta mitä tässä tulee huomioida? Minkälaisia vinkkejä konsultti-Shakespeare antaisi tämän päivän sisältömarkkinoijille?

1. Rakenna draaman kaari ja panosta hahmoihin.

Alku, jännityksen nosto, kliimaksi, jännityksen lasku ja päätös. Draaman kaari on laina suoraan Shakespearelta, mutta se toimii myös Super Bowl -mainoksissa. Juonen kuljettamisen kehykset ovat yksinkertaisuudessaan hyvin monikäyttöiset.

Draaman kaaren eri vaiheita voidaan hyödyntää esimerkiksi, kun luodaan sisältöjen rakenteita. Suunnittelitpa blogipostausta, videomainosta tai Twitter-päivityksiä, tarinan eri palaset ovat oiva apu. Miten kuluttaja koukutetaan? Mikä pitää kiinnostuksen yllä? Minkälainen fiilis jää tarinan lopuksi?

Jotta tarinasta saadaan samaistuttava, koukuttavan juonen lisäksi tarvitaan aitoja, kiinnostavia hahmoja. Ihmisiä kiinnostavat ihmiset, eivät yritykset.

Samaistuttavat ihmiset eivät ole täydellisiä. Myös Shakespearen tarinat ovat täynnä vastoinkäymisiä. Romeo ja Julia eivät saa tavata toisiaan, eivätkä Kesäyön unelman ihastuksen kohteet osu yksiin. Ongelmista kuitenkin selvitään ja se jos mikä luo ainekset hyvälle tarinalle.

Shakespeare on onnistunut brändihahmo, mutta hän ei varmasti olisi päässyt tähän pisteeseen ilman Romeota, Juliaa ja muita herkullisia hahmojaan.

2. Luo mieleenpainuvia sitaatteja.

Mieleenpainuvat tarinat sitouttavat asiakaskuntaa ja saavat nämä ehkä myös jakamaan tarinaa omin sanoin. William Shakespearen tarinoiden julkaisusta on yli 400 vuotta, mutta tunnetuimmat sitaatit vilisevät yhä keskusteluissamme.

Sisältömarkkinoinnilla tavoitellaan hypepiikkien sijaan kokonaisvaltaista sisällöntuotantoa, mutta tarttuvat iskulauseet eivät ole koskaan pahitteeksi. Ne voivat onnistuessaan jopa luoda viraaleja ilmiöitä.

Esimerkkinä tästä käy Saarioisten “Meidän äiti tekee teidän äitien ruoat”-mainos, joka toimii vielä kahdeksan vuotta julkaisemisen jälkeenkin.

3. Älä pelkää vastoinkäymisiä tai vaikeita aiheita.

Shakespeare kohahdutti aikanaan muun muassa vahvoilla naishahmoilla ja etnisesti monipuolisella näyttelijäkaartilla. Yhtä lailla yrityksen ei tule pelätä nykypäivän kiistanalaisia aiheita. Jos yleisessä keskustelussa nousee esiin vaikeitakin aiheita liittyen yrityksen toimialaan, on huomattavasti parempi kertoa mielipiteensä kuin olla hiljaa.

Värittömyys on tuhoisampaa kuin riskinotto. Myös edellä mainittu Saarioisten mainos herätti kritiikkiä naisen roolin yksipuolistamisesta, mutta suurimmaksi osaksi mainos otettiin vastaan positiivisesti ja se saavutti huiman näkyvyyden.

Yritysten ei tule pelätä vastoinkäymisiä sisältömarkkinointia tehdessään. Mahdolliset virheet ja ylilyönnit kannattaa ottaa vastaan mahdollisuuksina kehittyä. Yleisölle voi kertoa, mitä ongelmasta opittiin ja miten siitä selvittiin. Inhimillinen yritys on samastuttavampi kuin kiiltokuvabrändi, joka tekee kaiken oikein.

Teknologia kehittyy ja mahdollistaa uusia kerronnan muotoja, mutta tarinan lumo ei menetä arvoaan. Innostavat ihmiset ja kiinnostavat kohtalot koukuttavat, oli alusta mikä tahansa. Maailma on pullollaan kiinnostavia tarinoita. Etsi ne, jotka sopivat brändiisi.

Kirjoittaja @KatjaMikkola on Vapa Median harjoittelija, joka ei ole lukenut yhtäkään Shakespearen teosta, mutta käyttää silti puhuessaan sitaatteja näistä.

Kuva: Books18 // Lisenssi CC BY 2.0