Aller Median toteuttaman M€ aikuiset -tutkimuksen mukaan jopa 80 prosenttia yli 50-vuotiaista suomalaisista kokee, ettei mediamainontaa ole suunnattu heille. Yritysten houkutellessa nuoria kuluttajia brändiensä ääreen ne sivuuttavat samalla 2,2 miljoonan suomalaisen joukon, jolla on sekä aikaa, että ostovoimaa.

Yli 50-vuotiaat seuraavat sisältöjä aktiivisesti. Vaikka suosituimmat mediat ovat Ylen televisio- ja radiokanavat sekä painetut sanomalehdet, seuraavat internet, digilehdet ja sosiaalinen media tiiviisti kannoilla. Kohderyhmä käyttää nettiä ja sosiaalista mediaa tiedonhakuun ja ajanvietteenä.

Suusanallinen markkinointi ei ole yli 50-vuotiaiden kohdalla tehokkain mahdollinen keino: tutkimuksen perusteella erityisesti mainonta sanomalehdissä aktivoi kohderyhmää ostoksille ystävien suosituksia useammin.

Erilaiset kurssit ja oppaat rohkaisevat varttuneempaa väkeä nettiin ja someen, mutta sinne päästyään heidät jätetään usein yksin lääke- ja tukisukkamainosten pariin.

Nettinatiiveilta unohtuu usein sen suurimman kompastuskiven huomioiminen. Vanhempi ikäpolvi nimittäin olisi usein valmis käyttämään teknologiaa, mutta osaaminen puuttuu.

1. Käyttökokemus kuntoon

Käyttökokemukseen ja helppouteen olisikin kiinnitettävä entistä enemmän huomiota, kuten ovat tehneet esimerkiksi Turun Ammattikorkeakoulu ja Turun yliopisto yhteishankkeessaan Gamified Solutions in Healthcare. Hankkeen tarkoituksena on etsiä uusia keinoja vanhusten aktivoimiseen pelillistämisen keinoin. Hyötypelien avulla käyttäjä voi oppia uusia taitoja ja aktivoitua, parantaen samalla terveyttään ja elämänlaatuaan.

2. Kaikki samalta luukulta

Edelläkävijä on myös Pieni Piiri, joka kuvapuhelusovelluksen lisäksi tarjoaa asiakkaalleen muut palvelun käyttämiseen tarvittavat välineet samalla kertaa. Kun koko paketti laitteistoa ja nettiliittymää myöten hoituu samalla kerralla, laskee kynnys uudemman teknologian käyttöönottamisessa. Tällöin käyttäjä voi saman tien siirtyä itse palvelun pariin sen sijaan, että käyttäisi aikaa ja vaivaa käyttöönoton valmistelussa.

3. Sisältöjen saavutettavuus 

Suurille ikäluokille sisältöjä ja palveluja suunniteltaessa voi myös turvautua vanhaan ja turvalliseen – ja se saattaa tässä tapauksessa olla tehokkaampaakin.

Maikkarin Studio55.fi –konsepti toimii kahdessa eri mediassa, tavoittaen laajasti kohderyhmänsä tämän tietoteknillisistä taidoista riippumatta. Perinteisen television keskusteluohjelman rinnalla pyörii nettisivusto, joka sisältää ajankohtaisia artikkeleita, haastatteluja ja videoita. Nettiin jo tutustuneet käyttäjät saavat itselleen räätälöityjä sisältöjä, mutta samalla huoli pidetään myös perinteisemmän median nimeen vannovista.

Rohkeat markkinoijat jättävät hetkeksi X- ja Z-sukupolvet rauhaan ja kääntävät katseensa kohti uusvanhaa yleisöä ja uudenlaisia mahdollisuuksia. Hedelmällisin hetki tälle on juuri nyt, kun kentällä on vielä runsaasti tilaa.

Kirjoittaja Essi Nummi (@EssiNummi) on Vapa Median sisältömarkkinointitiimin harjoittelija, joka tuntee itsensä teknologiafobiseksi kalkkikseksi opetellessaan Snapchatin käyttöä.

Kuva: Quinn Dombrowski // Lisenssi CC BY 2.0