Brändien sisältöjen muistuttaessa yhä enemmän uutistoimistojen sisältöä on aika pelata sananvapaus-kortti.

Uutisjuttujen kommenttien lukeminen on varma tapa pilata oma päivä. Netiketin unohtuminen näkyy äärimmillään lain rajoilla liikkuvissa kommenteissa, joissa loukataan kerralla vähän kaikkia.

Nyt kyllästyi epäasiallisiin kommentteihin ja päätti sulkea juttujensa kommenttiosion kahdeksi viikoksi. Samalla toimitus aikoo pohtia, miten juttujen alla käytävää keskustelua voitaisiin parantaa, ja pyytää myös lukijoita lähettämään asiasta palautetta sähköpostitse.

Kuten Jussi Pulliainen Nytin jutussa toteaa, kommentointimahdollisuuden estäminen on ristiriidassa sananvapauden kanssa, jota lehden toimitus ilmoittaa kannattavansa. Sananvapaus-kortti onkin uusin lisäys nettihuutelijoiden repertuaarissa, ja sitä myös käytetään ahkerasti.

Myös brändien on hyvä varautua siihen, että sama kortti pelataan heitä vastaan.

Kuka pelkää negatiivista palautetta?

Toukokuussa kysyimme blogissamme, onko brändisi valmis mediataloksi? Brändeillä on edessään uudenlaisia haasteita, kun ne siirtyvät pelkistä mainostajista sisällöntuottajiksi. Siinä missä palaute onnistuneesta kampanjasta näkyy myyntiluvuissa ja valituksissa mainonnan eettiselle neuvostolle, sisällöntuotannossa palaute on suorempaa – jos sille annetaan mahdollisuus.

Brändien tuottamat sisällöt muistuttavat kasvavassa määrin uutistoimitusten sisältöjä. Kuitenkin suuri osa rajaa kommentointimahdollisuuden vain sosiaalisen median puolelle. Syy saattaa olla tietenkin rajallisissa resursseissa, jotka eivät veny kommenttipalstan moderointiin ja perkaamiseen.

Brändit eivät kuitenkaan voi loputtomiin nauttia sisällöntuotannon parhaista paloista. Niitä ei välttämättä pidetä sananvapauden suurimpina sanansaattajina. Palautemahdollisuuksien rajaaminen voi kuitenkin antaa kuluttajalle kuvan jäykästä organisaatiosta, joka ei hyväksy itseensä kohdistuvaa kritiikkiä, oli se asiallista tai ei.

Reaktiokyky kuntoon

On vain ajan kysymys, milloin kommenttipalstojen aktiivihuutelijat löytävät myös brändien sisällöt – ja tällöin reagointistrategian on hyvä olla valmiina.

Strategia voi olla sama kuin tähänkin asti: kommentointimahdollisuuden estäminen. Vaihtoehtoisesti brändi voi nostaa pään pois pusikosta ja lähteä Nytin toimituksen tavoin pohtimaan, miten sisällöistä käytävää keskustelua voitaisiin kehittää ja parantaa. Pelin avauksen voi tehdä pienillä siirroilla avaamalla kommentointimahdollisuuden sellaisiin sisältöihin, joita erityisesti halutaan kehittää, ja joista halutaan herättää keskustelua.

Tapa käsitellä mahdollinen palaute kertoo brändistä loppujen lopuksi enemmän kuin palautteen varsinainen sisältö.

Kirjoittaja Essi Nummi (@EssiNummi) on Vapa Median sisältömarkkinointitiimin harjoittelija, joka varoituksista huolimatta päätyy aina lukemaan lehtien kommenttipalstoja.

Kuva: Premasagar // Lisenssi CC BY 2.0