Tämän päivän somehitti tekee teineistä supertähtiä ja saa tanssimaan julkisesti. 

Istuskelin taannoin Melbournelaisen kirjaston edustalla ja seurailin, kun kolmen nuoren naisen ryhmä esitti synkronoidun tanssin keskellä portaikkoa. Myös Suomessa olen ihmetellyt, miksi teinit ovat ruvenneet toistelemaan tanssikoreografioita julkisilla paikoilla. Nyt ymmärrän näiden yllättävien tanssihetkien merkityksen: nuoret ympäri maailmaa on saanut tanssimaan sosiaalisen median sovellus nimeltään Musical.ly. Mutta mistä sovelluksessa oikein on kyse?

Musical.lyn kirkkain tähti

Muutama vuosi sitten 14-vuotiaalla Ariel Martinilla oli tylsää. Viihdytyksekseen hän päätti testata uutta videosovellusta. Martin rekisteröityi Musical.lyyn nimellä BabyAriel. Videoiden tekeminen oli hauskaa, ja hän rupesi jakamaan niitä kavereilleen. Sitten Musical.ly nosti BabyArielin huulisynkkavideon featured-listalle, mikä toi hänelle lisää faneja ja sen myötä lisää nostoja. Tällä hetkellä floridalaisnuorella on 18,5 miljoonaa Musical.ly-fania. Määrä on melko huikea, jos verrataan vaikkapa Ariana Granden 9,51 miljoonaan ja Jason Derulon 5,59 miljoonaan faniin.

”Social media superstariksi” ja ”Musical.ly Queeniksikin” kutsuttu Martin kerää mainetta myös sovelluksen ulkopuolella. Hän ansaitsee nykyään elantonsa YouTube-tilillään, joka syntyi Musical.ly-menestyksen seurauksena. BabyAriel on lanseerannut myös maksullisen sovelluksen, jolla käyttäjä voi luoda omia BabyAriel-emojeita.

Best fan forever

Vuonna 2014 julkaistulla sovelluksella on yli 100 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää. Musical.lyssa tehdään ja jaetaan musiikkivideoita, joissa pääosassa ovat sovelluksen käyttäjät, eli Muserit. Suosituimpia vaikuttavat olevan selfie-etäisyydeltä kuvatut videot, joissa käyttäjä huulisynkkaa biisin sanoja ja täydentää esitystään erilaisilla käsiliikkeillä ja ilmeillä. Musical.lyssa jaetaan myös kauempaa kuvattuja tanssisarjoja yksin ja ryhmässä. Musical.ly itse kertoo olevansa enemmän kuin työkalu videoiden luomiseen: sovellus on luovan ilmaisun ja viestimisen lähde, sekä yhteisö luoville sisällöntuottajille.

Tanssia, mimiikkaa, komediaa ja hittibiisejä yhdistelevät videot ovat erityisen suosittuja nuorten keskuudessa, mutta sinne on löytänyt tiensä myös musiikkibisnes. Muun muassa Selena Gomez, Ariana Grande ja Alicia Keys ovat käyttäneet sovellusta omissa kampanjoissaan. Musical.lyssa on nähty myös Jason Derulon uuden musiikkivideon julkistus. Mutta kuten BabyArielin tarina kertoo, Musical.lyssa suurimpia julkkiksia eivät kuitenkaan ole muusikot ja muut viihdemaailman henkilöt. Teinit nimittäin fanittavat enemmän toisiaan.

Oikeastaan koko sovellus tuntuu pyörivän fanittamisen ympärillä. Musical.lyssa seuraajia tai kavereita kutsutaan faneiksi. BFF ei sovelluksessa suinkaan viittaa parhaaseen ystävään, vaan se tulee sanoista best fan forever. Suosituimpien käyttäjien tanssiliikkeitä imitoidaan, ja sovellus nostaa heidän videoitaan featured-listalle. YouTubesta löytyy lukuisia Top Musical.ly –videoita. Sovelluksen tähdet saavat profiilikuvaansa kruunun, jolla heidät erottaa valeprofiileista.

BabyAriel ei suinkaan ole ainoa Musical.lyn megastara. Huipulla ovat myös muun muassa saksalaiset kaksostytöt Lisa ja Lena 18,4 miljoonalla fanilla sekä pennsylvanialaisteini Loren Gray, jonka videoita fanittaa 15,1 miljoonaa Museria.

Mutta mikä saa nuoret kiinnostumaan BabyArielin kaltaisista tavallisista teineistä julkkisten sijaan? Sanoisin, että ytimessä on nimenomaan Musical.ly tähtien tavallisuus ja sitä kautta samaistumisen mahdollisuus. BabyAriel esiintyykin videoissa usein ilman meikkiä, kotioloissa ja kotiasussa.

BabyArielin opissa

BabyArielin tarinaa tutkiessa tuntuu, että Musical.lyn kautta tie julkisuuteen on töyssytön. 15 sekunnin Musical.ly-videon tuottaminen vaatii kuitenkin käyttäjältä yllättävän paljon, sillä biisien sanojen, tanssiliikkeiden ja ilmeiden on sovittava saumattomasti yhteen. Menestystä tavoittelevassa videossa ei pelkkä pelleily riitä. Huulisynkkausvideo tarvitseekin paljon suunnittelua, valmistelua ja harjoitusta. Käyttäjältä odotetaan heittäytymistä ja esiintymiskykyä. Onneksi BabyAriel on julkaissut aiheesta tutoriaalin. Otetaan siis oppia ammattilaiselta. Näin syntyy täydellinen Musical.ly video:

1. Kappaleen valinnassa tärkeää on biitti. Valitse siis sellainen biisi, jonka rytmissä on hyvä tehdä käsiliikkeitä.

2. Valitse biisistä haluamasi kohta, esimerkiksi kertosäe.

3. Opettele kohdan sanat huolellisesti ja suunnittele sanoihin sopivat käsiliikkeet ja ilmeet. Esimerkiksi jos biisissä on sana basketball, voit esittää heittäväsi palloa. Käsiliikkeet suunnitellaan vain yhdelle kädelle, sillä toista kättä käytetään videon kuvaamiseen.

4. Mieti, miten kuvaat videon. Kuvaamisen pitäisi mukailla käsiesi liikkeitä. Puhelimen tärisyttäminen luo videoon hienon efektin.

5. Päätä videon nopeus. Voit valita joko epic-, slow, norm-, fast- tai lapse-moden. Nopeuden vaihtaminen kesken kaiken on toimiva tehokeino.

6. Sitten kuvaamaan! Kaikkea ei tarvitse kuvata putkeen. Voit pysäyttää videoinnin ja jatkaa siitä mihin jäit, jos haluat esimerkiksi käydä vaihtamassa vaatteita tai kampausta.

Miksi tanssisin?

Ei ole yllättävää, että tanssilliseen ja musiikilliseen ilmaisuun rohkaisevasta sovelluksesta on tullut hitti. Musiikki on kautta aikojen saanut ihmiset hytkymään, innostumaan ja kokoontumaan yhteen. Ja mitä tulee musiikkivideoihin, onhan niissä jotain älyttömän iskevää. Muistan sen riemun, kun MTV näkyi ensimmäistä kertaa kotimme televisiosta. Myönnän, että olen yksi niistä ihmisistä, jotka kadulla kulkiessaan kuvittelevat olevansa kuulokkeista jumputtavan biisin musavideon tähti. Ehkä joku vielä joskus ihmettelee, miksi kuvaan itsestäni tanssivideota keskellä Rautatientoria.

Jutun kirjoittaja Oona Kansi perusti aiheesta inspiroituneena oman Musical.ly-tilin, muttei ole vieläkään uskaltanut julkaista siellä yhtäkään tanssivideota.