Suomen Lukiolaisten Liitto osoitti esimerkillistä reagointikykyä. Kiusaamisen vastainen #kutsumua kampanja syntyi yhdessä yössä.

Sunnuntai-iltana 19-vuotias Juho Räty puuttui nuoren pojan kiusaamistapaukseen helsinkiläisessä bussissa. Sosiaalisen median kautta tapaus on päätynyt myös valtamedioihin ja kymmenien tuhansien suomalaisten tietoon. Suomen lukiolaisten Liitto näki tapauksen merkityksen ja lanseerasi yhdessä yössä täysimittaisen some-kampanjan #kutsumua, jonka suojelijana on itse tasavallan presidentti.

SLLn pääsihteeri Anna Munsterhjelm kertoo idean syntyneen spontaanisti Rädyn tapauksen seurauksena.

-Näimme tapauksen hyvänä mahdollisuutena kannustaa muitakin puuttumaan kiusaamiseen. Mietimme keskiviikkona neljän hengen porukalla miten voisimme parhaiten asiaa edistää ja siinä syntyi idea some-kampanjasta. Ei sitä aiemmin olut mitenkään suunniteltu, vaan ajatus syntyi sunnuntaisen tapauksen myötä.

Tuumasta toimeen

Kampanja syntyi todella nopeasti. Heti torstaina #kutsumua alkoi ilmestyä yhä useamman some-käyttäjän uutisvirtaan.

– Ensimmäisenä kokeilimme kampanjaa lukiolaisten liiton aktiivien kautta. Lukiolaisten puolelta kampanja otettiin erittäin lämpimästi vastaan ja monet lähtivät heti mukaan. Hyvän vastaanoton perusteella lähdimme viemään asiaa eteenpäin, Munsterhjelm selittää.

#kutsumua –kampanjan ideana on, että osallistuja jakaa kuvan negatiivisesta ja positiivisesta sanasta, jotka itseen on joskus yhdistetty. Negatiivinen sana viivataan kuvassa yli, sillä sitä käyttävät jatkossa vain hölmöt. Sosiaalinen media valikoitui luonnolliseksi kanavaksi nuoren kohdeyleisön myötä.

-Ei sitä tarvinnut juuri miettiä. Lukiolaiset viettävät paljon aikaa netissä, joten siellä meidänkin on oltava, jos haluamme heidät tavoittaa. Sosiaalisen median kautta syntyy kampanjan voima ja toivomme, että saamme kaikki 100 000 lukiolaista aktivoitua, Munsterhjelm perustelee.

Lämmin vastaanotto

Kampanjan kummina toimivaa presidentti Sauli Niinistöä ei ollut Munsterhjelmin mukaan vaikea houkutella mukaan, sillä hän on aiemminkin puhunut vastaavista teemoista käynnistämänsä Ihan tavallisia asioita -kampanjan yhteydessä. #kutsumua on huomioitu ensimmäisestä päivästä lähtien myös mediassa.

– On ollut hieno huomata, että erityisesti meidän kohderyhmämme mediat, kuten Demi, Nyt-liite ja Summeri ovat reagoineet kampanjaan uutisoinnillaan ja tunnistaneet sen arvon, Munsterhjelm kiittelee.

Myös itse lukiolaiset vaikuttavat ottaneen kampanjan omakseen. Aihe koskettaa monia ja sen taakse on helppo lähteä omalla naamalla. Munsterhjelm on erityisen tyytyväinen postausten laatuun:

-Aivan superhyvä vastaanotto, varsinkin laadullisesti. Ihmiset laittavat itseään likoon päivityksiä tehdessään ja jakavat todella henkilökohtaisia kokemuksia. Aitous on kampanjan kantava voima.

Suomen Lukiolaisten Liiton reagointikyvystä voi moni ottaa oppia. Yhdessä päivässä #kutsumua -kampanja on kerännyt satoja jaettuja kuvia ja koskettavia tarinoita, joita tullaan näkemään yhä enemmän lähipäivien aikana myös muiden kuin opiskelijoiden toimesta. Tärkeä aihe ei koske vain lukiolaisia, vaan jokaista, joka on joskus ollut koululainen. Kampanjan viesti on lohdullinen: jokainen voi tehdä jotakin.

 

Kuva: Kuvankaappaus / SYL / twitter.com