Sisältömarkkinointi: moni sitä sanoo tekevänsä, mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa? Keräsimme yhteen omamme ja muutaman muunkin määritelmän, jotka valottavat termin taustoja.

Vapa Median perustajien, Ida Hakolan ja Ilona Hiilan kirjoittamassa kirjassa ”Strateginen Ote Verkkoon” (2012) sisältömarkkinointi on määritelty seuraavasti:

Tapa sitouttaa asiakkaita hyödyllisten sisältöjen avulla. Tavoitteena on tehdä niin hyviä yksittäisiä sisältöjä, että ne houkuttelevat yleisöjä yrityksen asiakkaiksi.

Content Marketing Institute määrittelee sisältömarkkinoinnin taas näin:

Sisältömarkkinointi on strateginen markkinoinnin lähestymistapa, joka keskittyy arvon, sekä olennaisen ja johdonmukaisen sisällön luomiseen ja jakamiseen houkutellakseen ja säilyttääkseen selkeästi määritellyn yleisön – ja viime kädessä ajaakseen asiakkaan tuottoisiin toimenpiteisiin.

Marketon mielestä sisältömarkkinointi tarkoittaa tätä:

Sisältömarkkinointi on prosessi, jossa luodaan korkealaatuista ja arvokasta sisältöä, joka houkuttelee, informoi ja sitouttaa yleisön samalla kun se tuo itse brändiä esille.

Entä mitä mieltä ollaan länsinaapurissa?

Brathin määritelmä, olkaa hyvä:

Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on pääasiassa tuottaa hyvää sisältöä, joka vetää huomiota puoleensa.

Ja vielä JG Communication:

Sisältömarkkinoinnissa tuotetaan relevanttia ja arvokasta sisältöä kohderyhmä mielessä pitäen. Sisältöä, joka auttaa asiakkaita ratkaisemaan ongelmia, näkemään uusia mahdollisuuksia tai inspiroitumaan.

Mitä sisältömarkkinointi siis on?

Se on asiakaslähtöinen ajattelutapa, joka ohjaa sisältöjen suunnittelua ja tuottamista. Se kannustaa sellaisten sisältöjen tuottamiseen, jotka innostavat kohderyhmää, tuovat lisäarvoa brändille ja houkuttelevat asiakkaita.

Sisältömarkkinointi ei ole mainontaa, vaikka tarinoita kerrotaan molemmissa. Se uskaltaa jättää yrityksen tarjoamat tuotteet ja palvelut parrasvalojen ulkopuolelle ja tarjoaa sen sijaan jotain, joka vetoaa kuluttajaan uudella tasolla.

Kuten olemme jo aiemmin blogissamme kirjoittaneet, sisältömarkkinointi voidaan loppujen lopuksi tiivistää kolmeen asiaan: kohderyhmään, julkaisemiseen ja sitouttamiseen.

Teksti: Essi Nummi