Markkinoinnin kehittämiskeskus, MAKES, voisi nostaa markkinoinnin arvostusta – kunhan sitä ei perusteta Suomeen.

”Suomessa vallitsee markkinoinnin noidankehä”, kerrotaan Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) investointiraportissa.

Raportin mukaan noidankehä syntyy, koska markkinointia ei arvosteta ja siihen ei satsata. Tarkastusvirasto ehdottaa Markkinoinin kehittämiskeskuksen, MAKESIN, perustamista. Ehkä sitä ei kannattaisi perustaa Suomeen?

Aihe on iänikuisen tuttu alalla. – Jengi ei vain tajuu! -läppä, johon väitän aika monen törmänneen. Asiakkaat eivät ymmärrä toimiston hienoja ideoita, eivätkä investoi. Liiketoiminnan muut osa-alueet eivät ymmärrä markkinoinnin ja viestinnän upeita ideoita, eivätkä investoi.

Rehellisesti, läppä on aina kuulostanut aika paradoksaaliselta. Ainakin jokaisen sellaisen suusta jolle maksetaan siitä, että hän saisi jengin tajuamaan. Käsittääkseni se on yksi viestinnän, markkinoinnin ja mainonnan tehtävä, tunteiden herättämisen ja -johtamisen rinnalla. Ei suomalainen “insinööri” varmasti ole tyhmempi kuin muunmaalainen, en vain rehellisesti usko sitä. Kaikkia epäonnistumisia ei tässäkään todellakaan voi laittaa pelkästään vastaanottajan piikkiin, jos kommunikaatio epäonnistuu. Jos kohderyhmä ei ymmärtänyt kampanjaa, kampanja oli huono, ei kohderyhmä. Suutarilla ei todellakaan tässä suhteessa ole kenkiä.

Tarkastusvirasto ehdottaa Markkinoinin kehittämiskeskuksen, MAKESIN, perustamista. MAKES onkin mainio idea. Tehdään se, mutta historiatietoon perustuen, en tekisi sitä Suomeen.

Miksikö? Ainakin pari perustelua tulee mieleen. Ala ja sen edustajat Suomessa eivät ole vuosikymmenten saatossa saaneet perusteltua omaa olemassaolon oikeutustaan ja tarvettaan, eivätkä myytyä ja markkinoitua itseään. Vaikka se juuri on tehtävä, jota alan edustajat tekevät muillekin. Jos ala on osannut tehdä tämän muualla, opitaan mieluummin heiltä.

Suomeen on vain erittäin vaikea tuoda huippuosaajia, koska emme ole kilpailukykyinen markkina heille. Perustetaan siis jokunen MAKES, mutta kansainvälisiin markkinoinnin huippukeskittymiin. Mennään vuoren luokse.

Osaamisen taso on globaaleilla markkinoilla suhteellista, sitä verrataan muihin toimijoihin – kuka pärjää parhaiten? Suhde ei vaikuta olevan meidän eduksi.

Kaikkihan tietävät, että kukaan ei ole profeetta omalla maallaan. Yritysjohto kuuntelee varmasti mielellään ulkomaalaisia osaajia ja niin kannattaa meidänkin tehdä.

Kirjoittaja Rami Saarela on Vapa Impactin partneri ja strategiajohtaja. Kirjoitus on julkaistu aiemmin Markkinointi & Mainonnan Sosiaalinen sukellusvene -blogissa.