Teknologiayritys Tesla ja avaruusyhtiö SpaceX ampuivat itsensä kirjaimellisesti tähtiin, eikä se tuntunut oikeastaan yhtään miltään.

Punainen avoauto kelluu avaruuden mustassa tyhjyydessä, auringonvalon valaisemana. Sen ratissa istuva, design-avaruuspukuun sonnustautunut nukkekuljettaja nojailee penkkiin rennosti planeettamme Maan kimallellessa sinisenä taustalla. Hetki tätä, ja sitten Tesla Roadster, maailman nopein auto, lähtee ikuiselle matkalleen – nyt myös maailmankaikkeuden nopeimpana autona.

Vau!

Tavallaan.

Jotain nykyajasta ja teknologian kehityksestä kertoo se, että väittämättä lähihistorian överein, viime perjantaina nähty mainostemppu ei oikeastaan tunnu… miltään. Toki ajatus siitä, että tuolla jossain asteroidivyöhykkeellä kiitää nyt punainen avoauto mukanaan Bowien Space Oddity, Asimovin Säätiö-trilogia ja muuta popkulttuuria Maasta, on tyrmäävä.

Mutta jotain kovin tavallista tässä on. Ihmeistä on tullut tavallisia.

Vuonna 1977, hyvin, hyvin lähellä historiassa, tapahtui jotain samankaltaista, hyvin erilaisesti. Silloin Floridan Cape Canaveralin lentotukikohdasta lähetettiin Voyager 1 & 2 -luotaimet kohti aurinkokuntamme ulkoplaneettoja.

Mukanaan ne kantoivat Voyager Golden Record -äänitteet, kokoelman ihmiskunnan yhteistä kulttuuriperintöä: aaltojen ja lintujen ääniä, valaiden laulua, tervehdyksiä 55 uudella ja muinaisella kielellä, musiikkia Bachista Mozartiin ja Chuck Berryyn ja kuvia eri kansoista ja heimoista, matemaattisia kaavoja ja kartan tähtijärjestelmäämme.

Voyager-luotaimet, kuten hieman aiemmin tehdyt kuulennot, olivat globaali tapahtuma, jota seurattiin yhdenmukaisesti joka puolella maailmaa. Ajalle ennen internetiä olivat tyypillisiä massatapahtumat, joista jäi kaikille hämmästyttävän samankaltainen muistijälki. ”Missä olit, kun Neil Armstrong astui Kuun kamaralle? Mitä olit tekemässä, kun JFK salamurhattiin?”.

Näihin kysymyksiin jokaiselta aikalaiselta löytyy todennäköisesti tarkka vastaus. Nämä olivat tapahtumia, jotka kiinnittivät hetkeksi kylki kyljessä jännittävän ihmiskunnan takamuksistaan kiinni lähimpään sohvaan, television tai radion äärelle. Nämä olivat lähes pyhiä tapahtumia, joita todistettiin niiden ansaitsemalla arvostuksella.

Sittemmin kehityksestä on tullut niin nopeaa, että vastaavanlaiset historialliset harppaukset tapahtuvat arjen taka-alalla. Ne ovat kuin taustamusiikkia, jonka kyllä kuulee mutta joka ei keskeytä käsillä olevaa tekemistä, vie mukanaan.

Juuri nyt: Avaruudesta on tullut arkista!

Kun teknologiayhtiö Tesla teki teknologian ja markkinoinnin historiaa 9.2.2018, elin tavallista toimistoiltapäivää, kunnes Facebook-fiidiini ilmestyi kuva avaruudessa leijailevasta autosta. Saatetekstissä luki, että kuva on aito. Hymähdin, innostuin hetkeksi ja sen jälkeen jatkoin töitäni.

Koko elämäni ajan erilaiset näytöt ovat tykittäneet verkkokalvoilleni niin fantastisia näkymiä elokuvissa ja videopeleissä, että olin jo turtunut. Tiedeharrastuksen kautta olin oppinut, että totuus todellakin on tarua ihmeellisempää ja että tämän päivä scifi on huomisen todellisuutta.

Ei siis mikään ihme, että meillä on nyt avoauto avaruudessa. Pian siellä on myös louhintayrityksiä asteroidien pinnalla ja jostain päin päiväntasaajaa kohoavan avaruushissin huippu.

Pikkuhiljaa perjantaina tieto tyhjiössä 11 kilometriä sekunnissa (kyllä, sekunnissa) kiitävästä Tesla Roadsterista levisi netissä kuvina, uutisina, meemeinä, twiitteinä, postauksina ja pikaviesteinä. Moni kuuli uutisesta vasta illalla tai seuraavan päivän aamulla. Ajallemme tyypillisesti jokainen koki tapahtuman omalla tavallaan, omaan aikaansa – ja arkisesti.

Viimeistään nyt kaikki uutisia seuraavat tietävät, mitä ovat Tesla ja SpaceX on ja kuka on Elon Musk. Markkinoinnin historia sai samalla uuden luvun, joka tulee pitkään elämään kaikessa arvokkuudessaan yksin, päihittämättömänä.

Tesla on jo useita vuosia ollut jokaisen nörtin, startupin, insinöörin ja mainosmiehen johtotähti. Yritys, joka on tehnyt mahdottomasta totta ja jonka perustajasta tullaan taatusti näkemään muutaman vuosikymmenen päästä The Aviator -tyylinen elokuva, joka kerää miljoonayleisön ja alan arvostetuimmat pokaalit. Teslan uusin mainostempaus vahvistaa yrityksen jo valmiiksi eeppistä ja uskomatonta mielikuvaa, mutta samalla se tekee viimeisestä suuresta tuntemattomasta, avaruudesta, ennennäkemättömän arkista.

Ei mene montaa vuotta, kun kiidämme maiden ja merien halki Teslan Hyperloop-tunnelissa yli äänennopeuden, lähetämme ensimmäiset avaruustavikset matkaan ja delegoimme maanantaipalaverissa robottityökaverille epäinhimillisen määrän työtä. Kaiken tämän osaamme kuvitella hyvin elävästi jo nyt.

Ja siksi, kun kaikki tämä tapahtuu, emme todennäköisesti osaa enää ihmetellä. Tämän päivän fiktio on huomisen todellisuutta, ja me näemme jo liian kauas ja liian tarkasti osataksemme.

Kirjoittaja Sebastian Koskinen on Vapan Concept Designer, joka on haaveillut avaruuden arkistumisesta lapsesta saakka, mutta joka nyt katuu viimeisen suuren tuntemattoman tavanomaistumista.