#TGIBF – Thank God It’s Black Friday. Tarjousmeri on tänänkin vuonna musta, valtava ja syvä. Pinnan alta löytyy kuitenkin soraääniä, jotka hyödyntävät mustaa perjantaita markkinoinnissaan toisin – vastustamalla sitä.

Jälleen saapui Black Friday. Kulutusjuhla, joka jenkeissä osoittaa jo hiipumisen merkkejä, kukoistaa pohjoisessa Suomessa. Tavara on sikamaisen halpaa ja tarjouksia riittää. Musta perjantai on merkattu isolla myös monen markkinointitiimin kalenteriiin, sillä ihmismassojen käteisen soisi valuvan omaan rahapussiin.

Kaikki yritykset eivät kuitenkaan ole halunneet lähteä loputtomien tarjousten tielle. Kyse saattaa olla vastalauseesta kulutukselle tai samanaikaisesti juhlittavan Älä Osta Mitään -päivän viettämistä. Tämä ei tarkoita sitä, ettei Black Friday -ilmiötä voi hyödyntää omassa markkinoinnissa.

Tässä kolme nokkelaa toteutusta Black Fridayta vastaan:

1. Makia pisti lapun luukulle

Suomalainen vaatebrändi Makia päätti sulkea liikkeensä Black Fridayn ajaksi niin verkossa kuin kivijaloissa. Perusteena päätökselle brändi kertoi haluavansa noudattaa periaatettaan, jossa vaatteet tuotetaan eettisesti ja ekologisesti aikaa kestäviksi, minkä mahdollistaa vain hintojen pitäminen tarpeeksi korkealla. Tempaus on myös markkinoinnillisesti fiksu – Makian somekanavat ovat täyttyneet kiittävistä kommenteista.

2. OnePlus tarjoaa sentin alennuksen

Nousukiidossa oleva puhelinvalmistaja OnePlus jätti niin ikään tarjousten määrät vähiin. Puhelinvalmistaja tarjosi uutta 5T-malliaan huimalla 0,01€ alennuksella, perustellen päätöstä valmiiksi erinomaisella hinta-laatusuhteella.

“Et saa huikeaa superhyperalea kun hankit puhelimesi tänään. Saat vain parhaan puhelimen jonka olemme ikinä tehneet, ja tuet samalla älypuhelinta joka muuttaa tapoja joilla tämä teollisuus perinteisesti pyörii.”

3. Flora of Finland lahjoittaa luonnonsuojeluun

“Nature is the new black friday”, julistaa kahden suomalaisen ystävyksen taide- ja designbrändi Flora of Finland somekanavissaan. Pohjoisen luonnon kauneutta tuotteissaan korostava yritys ei tarjonnut alennusta, mutta lupasi lahjoittaa 15% päivän tuotoistaan Suomen luonnosujeluliitolle. Nokkelaa ja tunteisiin vetoavaa!

Kirjoittaja Janne Simojoki on Vapan markkinointikoordinaattori, joka ajatuksen tasolla viettää mieluummin Älä osta mitään -päivää, mutta saattaa sortua hyviin kameratarjouksiin.