Markkinoinnin viikko 2017 on käynnissä vielä tänään keskiviikkona. Puheenvuorojen määrän noustessa kymmeniin on selvää, että tiettyjä termejä toistetaan tehosoitolla keynotesta toiseen. Kävimme vakoilemassa, mitkä ovat tämän vuoden voimasanoja, eikä tulos varsinaisesti yllätä. Tsekkaa ja pelaa vaikka bingoa!

Visuaalisuus on ollut pinnalla jo pitkään eikä hiipumista näy. Kovin montaa kriittistä sanaa visuaalisen viestinnän merkityksestä ei nytkään kuultu. Ehkä olisi siis aika siirtyä paremmin suunniteltuun kuva- ja videotuotantoon spontaanin Instagram-tykittämisen sijaan?

Asiakas, asiakas asiakas. Tunne asiakkaasi, oli kyse yrityksestä tai kuluttajasta. Älä kerro itsestäsi vaan siitä, mikä asiakasta kiinnostaa.

Personointi ei ole tulevaisuutta vaan jo tätä päivää. Löytääkö kuluttaja sitä, mitä juuri hän tarvitsee?

Automaatio ja tekoäly ovat nyt kuumaa kamaa ja syystä. Asiakaskohtaamisessa ne lisäävät tehokkuutta ja vapauttavat aikaa muuhun työhön.

Mittaaminen on haasteellista, kun puhutaan viestinnän hyödyistä. Samalla se on välttämätöntä. Timo Nurmi kirjoitti aiheesta Viestijöiden blogissa.

Erottuvuus – tietysti. Mikään muotisana ei toimi, jos sisältö ei ole kiinnostavaa ja relevanttia.

Datan merkitys nousee esiin lähes jokaisessa keskustelussa. Datan hyödyntäminen edesauttaa personointia – asiakas kohtaa oikean asian oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Mutta mikä on datan ja luovuuden suhde?

Influencerit eli kotimaisesti vaikuttajat ovat olleet tapetilla jo vuosia. Hyvin toteutettu natiivimainonta tukee erinomaisesti muuta markkinointia.

Aitous ja avoimuus ovat kaiken viestinnän ydin. Kun oma tarina kumpuaa todellisuudesta, jokainen asiakaskohtaaminen on vakaalla pohjalla.

Hupsista. Termien alkukirjaimista syntyi tuttu sanapari. Olipa sattuma!

Kirjoittaja Janne Simojoki on Vapa Median markkinointikoordinaattori, joka nauttii viestinnän trendien seuraamisesta ja kehnosta huumorista.

Kuva: Markku Ojala / Messukeskus