Vapan ja Sitran yhteistyönä toteutettu Elämäntapatesti ja 100 fiksua arjen tekoa -sivustokokonaisuus voitti MTL:n Finnish Comms Awardsissa ympäristökategorian.

Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL palkitsi torstaina vuoden parhaita viestintätöitä. Vapa ja Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra pokkasivat palkinnon ympäristökategoriassa viraaliksi ponnahtaneella Elämäntapatestillä sekä 100 fiksua arjen tekoa -sivustolla.

”Tulevaisuustalo Sitran hiilineutraali kiertotalous -tiimi etsii keinoja nopeuttaa suomalaisten hiilijalanjäljen puolittamista. Ympäristöviestinnässä ollaan luotettu liikaa siihen, että ihmiset motivoituisivat käytännön tekoihin ympäristön suojelun vuoksi. 100 fiksua arjen tekoa ja Elämäntapatesti luotiin, jotta yksilöt voisivat helpolla testillä selvittää oman jalanjälkensä koon ja ryhtyä heille mielekkäisiin toimiin. Yhteistyökumppanina meidän kanssa toimineen Vapan kyky luoda ihmisiä innostava kokonaisuus auttoi meitä avaamaan ilmastonmuutostaistelussa uuden ja jännittävän sivun”, sanoo Sitran johtava asiantuntija Anu Mänty.

Kilpailun tuomaristo arvosti strategiaa, jossa vaikeasta ja abstraktista ihmiskuntaa koskettavasta haasteesta tehtiin yhden ihmisen kokoista, ymmärrettävää ja motivoivaa. Kiitosta sai myös positiivisuuden kautta rakennettu kokonaisuus, jota pidettiin konkreettisena, viihdyttävänä ja tyylikkäänä sekä toteutustapa, jossa hyödynnettiin ajan hengen mukaista viraliteettia – yksilöiden voimaa vaikuttaa verkostojen kautta yhdessä.

Projekti ylitti kaikki odotukset – orgaanisesti

Projekti julkaistiin kahdessa eri vaiheessa. 100 fiksua arjen tekoa -sivusto laitettiin julki kesäkuussa 2017, Elämäntapatesti saman vuoden joulukuussa. Varsinainen sivustokokonaisuuden launch tehtiin tammikuussa 2018. Sivustoa ja testiä on jaettu vain orgaanisesti. Sisältöä jaetaan sosiaalisessa mediassa kuluttajakäyttäytymisen sesonkien, juhlapyhien ja ajankohtaisten puheenaiheiden mukaan.

Tulokset ylsivät nopeasti yli asetettujen tavoitteiden. Viraaliksi räjähtäneen testin tekijöitä on jo 180 000, ja sivustokokonaisuudella on yksilöityjä käyntejä 325 000.

Sosiaalisessa mediassa pääkanavana on toiminut Twitter, jossa #100fiksuatekoa- ja #elämäntapatesti -hashtageja käyttäneiden julkaisujen kokonaistavoittavuus uudelleentwiittaukset mukaan lukien oli pelkästään tammikuussa 2018 yhteensä 4 704 103. Sitran #100fiksuatekoa-julkaisujen kokonaistavoittavuus oli samassa ajassa 226 202.

Kokonaisuus on saanut lisäksi runsaasti ansaittua näkyvyyttä televisiossa, radiossa, sanomalehdissä, asiantuntijapuheenvuoroissa ja blogeissa. Media on tarttunut teemaan myös omilla jutuillaan ja usein samalla haastatellut Sitran asiantuntijoita. Testin leviämistä on vauhdittanut vaikuttajien ja eri organisaatioiden sille antama huomio.

 

Tutustu 100 fiksua arjen tekoa -sivustoon:
https://www.sitra.fi/hankkeet/100-fiksua-arjen-tekoa/.

Tutustu Elämäntapatestiin:
https://elamantapatesti.sitra.fi.

 

Työn suunnittelusta vastaavat toimistot:
Sitra, Vapa Marketing, Demos Helsinki, D-mat oy, Frantic

Työn tuotannosta vastaavat toimistot:
Vapa Marketing, D-mat oy, Frantic

Mediatoimisto:
Miltton