Vapan suunnittelema ja toteuttama konsepti voitti Paras somepresenssi -kategorian Grand One 2018 -kilpailussa. Fazer Geishalle luotu Suklaa ymmärtää -konsepti on päivittänyt perinteisen brändin tunnistettavaksi ja someen sopivaksi.

Grand One 2018 on mittelöity ja palkinnot jaettu. Vapan suunnittelema ja toteuttama Fazer Geisha somekonsepti nimettiin illan päätteeksi vuoden parhaaksi somepresenssiksi.

Tuomaristo kehui Suklaa ymmärtää -konseptia idearikkaaksi ja vaihtelevaksi mutta myös visuaalisuudessaan hyvin tunnistettavaksi: Geishan somepresenssi on ”selkeästi mietitty kokonaisuus, jota laadukas toteutus tukee hienosti”, kirjoitetaan Grand Onen verkkosivuilla.

Lähtökohta suunnittelulle oli Vapan ja Fazerin yhteinen toive persoonallisuuden luomisesta yhdelle Suomen rakastetuimmista suklaamauista. Geishan hempeään sosiaalisen median presenssiin kaivattiin lisää asennetta ja huumoria, jolloin brändi erottuu perinteisestä suklaamarkkinoinnista ja puhutelee etenkin nuoria naisia aiempaa vahvemmin.

Konseptin ytimeen luotiin selkeä viesti: suklaa ymmärtää. Postausten takana on kohderyhmää puhutteleva hahmo: Vitsikäs, itseironinen ja huumorintajuinen nuori Geisha-nainen on kaveriporukan hauskin ja särmikkäin tyttö, johon kaikki voivat samaistua.

Tulokset ovat puhuneet puolestaan – sivun jakomäärä on kasvanut puolessatoista vuodessa 920%, sivureaktiot 558% ja sivutykkäykset 107%. Konsepti puhuttelee lisäksi Suomen rajojen ulkopuolella – sama sisältö on toiminut loistavasti myös Ruotsissa ja Baltian maissa.