Vapan yhteistyöt Mehiläisen, Meiran ja Vetcaren kanssa huomioitiin MTL:n järjestämässä Finnish Comms Awardsissa finaalipaikoilla. Lopulliset tulokset ja palkinnot julkistetaan toukokuun 28. päivä gaalassa Wanhassa Satamassa.

Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL:n järjestämä Finnish Comms Awards on varma kevään merkki, ja tänä keväänä Vapa juhlii kyseisen kilpailun kolmea shortlist-paikkaa. Kyseessä on asiakkaan ja toimiston yhteinen kilpailu, jossa palkitaan yhteistyön molemmat osapuolet.

Lifestyle-kategoriassa finaaliin ylsivät Lasten Mehiläinen ja Vetcaren Canius. Ansaittu näkyvyys -kategoriassa Meiran Kulta Katriinan ystävänpäiväpostaus otti ansaitun finaalipaikan.

Tutustu finalisteihin:

Mehiläinen – Suristen sydämiin

Mehiläisen”Lapsuuden tekijät” on tarina siitä, kuinka merkityksellisyyden tarjoaminen kohderyhmälle voi kasvattaa liiketoimintaa.

Lasten Mehiläinen halusi tavoittaa nykyiset ja potentiaaliset lapsiperheasiakkaansa lisäämällä konseptiinsa tunnetta ja rohkeutta. Tavoitteena oli siirtyä kampanjamaisesta tekemisestä jatkuvaan, ketterään, ajassa ja asiakkaiden arjessa sekä elämässä kiinni olevaa markkinointiviestintään erityisesti digitaalisissa kanavissa. Mittareiksi asetettiin ajanvarausten määrän kasvu ja ajanvaraukselle muodostuva hinta, tavoittavuus ja liikenne sivustolla.

Syntyi empaattinen, kuunteleva ja ymmärtävä markkinointiviestinnän konsepti Lapsuuden tekijät. Konsepti jalkautui monikanavaisesti ja antoi äänen sekä lapsille että Mehiläisen lapsuu- den tekijöille, lastenlääkäreille. Esimerkiksi Tekijät esiin -blogisarjassa lastenlääkärit, jotka ensimmäistä kertaa esittäytyvät myös itse vanhempina, kertoivat ajankohtaisten teemojen kautta, miten vanhemmuus on vaikuttanut heihin lääkäreinä.

Mehiläisen rohkea päätös lähteä puhumaan asioista, jotka eivät suoraan kumpua liiketoi- minnan ytimestä, osoittautui onnistuneeksi tavaksi vahvistaa merkitystä ja kiintymystä kohderyhmään. Tulokset olivat upeita! Esimerkiksi ajanvarausten määrä markkinoinnin kautta lisääntyi 152%.

Vetcare – Sori siitä!

Suomalaiset ovat koirakansaa, joka kohtelee rakkaita karvalapsiaan perheenjäseninä. Silti koiranomistajat eivät useinkaan ajattele koiran vatsan hyvinvointia, ennen kuin vahinko on jo tapahtunut. Koirat tutkivat maailmaa suullaan ja siksi niiden suolisto joutuu jatkuvasti koetukselle. Kun suoliston mikrobiston tasapaino järkkyy, voivat seuraukset olla epämiellyttäviä – ja haisevia.

Vetcare Finlandilla on ongelmaan ratkaisu – koirien oma maitohappobakteerivalmiste Canius, joka piti saada jokaisen koiranomistajan tietoisuuteen.

Syntyi konsepti “Sori siitä”, joka toimi kampanjan jalkautuksissa payoffina hashtagin muodossa. Halusimme luoda muusta markkinasta kirkkaasti erottuvan viestinnän kokonaisuuden, joka innostaa koiranomistajia osallistumaan keskusteluun, opettaa maitohappobakterien käyttötilanteet ja terveysvaikutukset kuin huomaamatta ja niitä mainitsematta.

Sori siitä -konseptin meemimäiset, epämainosmaiset sisällöt nostivat esiin koira-arjesta tuttuja tilanteita upeiden, liikuttavien kuvien ja nokkelien copyjen avulla. Kampanja ylitti kaikki tavoitteet!

Kulta Katriina – Lesbokahvikohun synty

Kulta Katriina on kaikkien tuntema, vakiintunut brändi, mutta harvemman kaupunkilaisen valinta kahvihyllyltä. Kuinka yhdellä sisällöllä voidaan saada some kuohahtamaan ja urbaanit kahvinjuojat kiinnostumaan tuotteesta, joka aiemmin on kuulunut vain mummolan pannuun ja maaseudulle?

Kesän kynnyksellä 2018 lähdimme rakentamaan Kulta Katriinalle digitaalista presenssiä, jonka avulla päätimme tavoitella uutta kohderyhmää eli nuoria kaupunkilaisia. Loimme digipresenssille strategisten johtopäätösten pohjalta konseptin ‘Kaupunkilaisen lähikahvikulttuurin puolesta’, jota lähdettiin jalkauttamaan jatkuvalla viestinnällä digitaalisissa kanavissa. Tärkeää oli rakentaa brändi, joka uskaltaa näyttää arvonsa ja toimia vastuullisesti.

Osana Kulta Katriinan jatkuvaa digipresenssiä teimme ystävänpäivää 2019 ennakoiden romanttisen sisällön, joka ohjasi osallistumaan ystävänpäivän arvontaan. Arvontapostauksen kuvassa esiintyi naispari läheisissä tunnelmissa leffateatterin penkeillä. Copy ei ottanut kantaa tai yrittänyt ratsastaa kuvan naisparilla, vaan julkaisussa pyydettiin osallistumaan ystävänpäivän treffileffalippujen arvontaan. Jo ensimmäisten tuntien kommentointi osoitti, ettei naisparin esiintyminen kuvassa muulloin kuin Priden aikana ole normalisoitunutta kuvastoa vuonna 2019.

Tästä pyörähti käyntiin ennennäkemätön show, joka sai yhdenvertaisuuden puolesta- ja vastaanpuhujat liikkeelle sankoin joukoin. Keskustelu velloi ja vaati jatkuvaa moderointia. Valtavasta kommenttimäärästä 97 % oli positiivisia. Postauksesta ja siitä syntyneestä keskustelusta kirjoittivat mm. Reuters ja Taloussanomat. Myös liiketoiminnassa näkyi selkeä kasvu tapauksen johdosta.