Turhat lisäsanat eivät saa yritystä, organisaatiota tai brändiä kuulostamaan muita houkuttelevammalta tai asiantuntevammalta, päinvastoin. Tyhjät ylisanat hukkaavat viestin ja saavat haukottelemaan.

Tavallinen onni ei riitä, sillä on oltava aidosti onnellinen. Muut Suomessa valmistetut tuotteet taisivat olla tämän aidosti kotimaisen rinnalla huijausta. Aitouden lisäksi kaikella tuntuu olevan merkitys tai vaikutus. Tai vielä parempaa – ollapa aidosti vaikuttava.

Samaan kastiin putoaa tarve vahvistaa ja korostaa sanoilla tosi, todella, erittäin ja hyvin. Kannattaa ostaa tämä supersuosittu palvelu. Aika moni yritys tai organisaatio on muuten jonkin asian edelläkävijä tai suunnannäyttäjä, vaikka epäselväksi jää, millä meriitein.

Katala vitsaus pesii teksteissä, somepostauksissa ja mainoksissa kutsumattoman vieraslajin lailla. Lisäykset pyrkivät painokkaaseen vahvistamiseen, mutta yrityksessään ylistää, korostaa, kuvailla ja tähdentää ne tekevät päinvastaista: pidentävät, kangistavat ja latistavat. Kielellinen kilpavarustelu syö elintilaa yksinkertaisen hyviltä, rikkailta ja ymmärrettäviltä sanoilta. 

Herätä sanoilla tunne, joka ohjaa toimimaan

Yritysten ja viranomaisten kapulakieltä kutsutaan jargoniksi syystä, vaikka niiden ei olisi pakko viljellä latteuksia. Asiantuntevaa ja informatiivista mielikuvaa välittääkseen ei tarvitse olla platku ja hähmäinen, saati briljeerata sivistyssanoilla tai alan erityissanastolla.

Yrityksen kannattaisi miettiä, kelle se puhuu. Vaikka äänessä on yritys tai brändi, sen puhetapa saa ja voi olla sujuva, napakka, kielellisesti rikas, hauska ja yllättävä. Halutaanhan vastaanottajassa herättää jokin tunne, joka ohjaa toimimaan. Sidosryhmän tai yritysasiakkaankin takana on oikea ihminen.

Mieti, mitä kohderyhmäsi tarvitsee, mitä haluaisit sen saavan sisällöstä irti ja mihin muotoon viesti olisi paras paketoida. Kollegani Jukka antaa tästä oivan esimerkin: television ostaja haluaa ennemmin tietää ostopäätöstä helpottavia asioita kuin koettaa ymmärtää 4K Ultra HD NanoCell -älyratkaisun kaltaisia teknotermejä.

Kerro asia niin kuin se on

Kielitoimiston sanakirjassa on yli 100 000 hakusanaa, jotka nekin kuvaavat vain yleisimpiä, vakiintuneimpia ja tyypillisimpiä suomen kielen sanoja. Yhdyssanoja ja johdoksia voi muodostaa lähes rajattomasti. Vaihtoehtojen puutteesta kielellistä näivettymistä on siis turha syyttää.

Lisä- ja ylisanat hukkaavat viestin, ja mitä enemmän niitä käytetään, sitä nopeammin ne hukkaavat myös merkityksensä. Siis täsmennä, konkretisoi, anna esimerkki. 

Napakoita, terävöitä. Etsi synonyymi. Tyydy superlatiivien sijaan välillä tavalliseen, kerro asia niin kuin se on.

“Teemme aidosti vaikuttavia ympäristötekoja” voisikin olla “käytämme kaikissa toimistoissamme uusiutuvaa sähköä”. Jos tuote tai palvelu tekee kuluttajansa aidosti onnelliseksi, kerro, miten. Se on lopulta aidompaa kuin sana aito.

Saara Tammi on Vapan Senior Content Designer, joka lupaa katsoa läpi sinunkin tekstisi.