Mitä uutta digimarkkinoinnissa tapahtuu 2021? Kurkista Vapan digimarkkinoinnin johtavan asiantuntijan Mikko Rummukaisen kanssa uusimpiin muutoksiin sosiaalisen median, verkkokaupan, ja muutaman muunkin aiheen kautta.

Sanotaan ensin tämä: kaikkea vuotta 2021 koskevaa ennustamista varjostaa yksi kysymys. Mitä on uusi, tai seuraava, normaali koronaviruksen jälkeen? Tämä kysymys tekee myös esimerkiksi digimarkkinoinnin tulevaisuuden ennustamisesta melko hankalaa, sillä jos vuosi 2020 jotain opetti, niin aika moni asia digitaalisessa maailmassa joko otti jättimäisiä harppauksia lyhyessä ajassa (tehden aiemmista ennusteista liian vaatimattomia) tai jäi kokonaan taka-alalle (tehden joistain ennusteista aivan liian optimistisia). Liikkeenjohdon konsultointiyhtiö McKinsey teki loistavan summauksen siitä, mitä “seuraava normaali” tarkoittaa markkinoinnin näkökulmasta, ja heidän raporttiinsa kannattaakin tutustua täällä.

Summaten, McKinsey ja monet muut tulevaisuutta luotaavat konsultti- ja tulevaisuudentutkimustoimijat nostavat esiin useampia, suoraan markkinointiin vaikuttavia tulevaisuuden trendejä:

  1. Ostokäyttäytymisen digitalisoituminen nopeutuu entisestään
  2. Fyysisten palvelujen streamaaminen kasvattaa suosiotaan (tai on elinehto)
  3. Digitaaliseen asiakaskokemukseen panostaminen kasvaa (ja kasvoi jo)
  4. Brändien vastuullisuus korostuu aiempaa vahvemmin
  5. Turvallisuus ja terveys omalla ja perheen kohdalla ovat kuluttajien mielessä kirkkaammin

Tämä on hyvä listaus pitää mielessä, sillä nämä aiheet tulevat varmasti vaikuttamaan markkinoinnin kehittämiseen lähitulevaisuudessa laajemminkin.


Vihdoin digimarkkinoinnin trendeihin!

Ja näin, lyhyen alustuksen jälkeen päästään vihdoinkin itse asiaan: digimarkkinoinnin trendeihin vuodelle 2021. Tällä kertaa pureudumme viiteen eri aihealueeseen: hakukonetrendeihin, sosiaalisen median kehitykseen Pohjoismaissa, verkkokaupan kasvuloikkaan, kuluttajien tarpeisiin sekä tapahtumien ja elämysten streamaukseen. Tämä kirjoitus tiivistää Vapan etätapahtuman aiheesta, joten jos haluat syventyä näihin trendeihin, voit katsoa tallenteen etätapahtumastamme täältä. 

1. Hakukonelöydettävyys kehittyy

Hakukonetrendeissä tänä vuonna korostuvat melko tekniset asiat. Ensinnäkin Googlen EAT-malli painottaa sisältöjen asiantuntemusta (Expertise), auktoriteettia (Authority) ja luotettavuutta (Trustworthiness), eli pelkkä laadukas ja hyvin toteutettu sisältö ei sellaisenaan riitä, vaan sisällön ympärillä täytyy myös olla esillä vakuutus siitä, että sisällön julkaisija aidosti tietää, mistä puhuu, ja puhuu vieläpä totta.

Googlen BERT-algoritmipäivitys  on odotettu luonnollisen kielen tunnistamiseen liittyvä päivitys, joka auttaa hakuja tekeviä ihmisiä keskustelemaan hakukoneen kanssa sen sijaan että kirjoittaisi keywordese-tyyppistä tönkkökieltä á la ‘mökki päijänne vuokra hiihtoloma.’ Jatkossa BERT (hauska lyhenne, jonka tarkoitus on vähemmän hauska Bidirectional Encoder Representations from Transformers) auttaa Googlea ymmärtämään tietoa hakevia ihmisiä sekä kielen sisällöstä että kontekstista. Siispä “haluan vuokrata mökin Päijänteeltä” voi olla haku, josta Google osaa päätellä (esimerkiksi ajankohdan vuoksi), että haussa voisi olla hiihtolomamökki vuokralle.

Viimeisenä hakukoneiden kehitystrendinä mainittakoon Core Web Vitals, jotka tarkastelevat entistä tarkemmin sitä, miten nopeasti sisällöt sivustoilla latautuvat, miten nopeasti sivusto reagoi käyttäjän toimintoihin ja kuinka paljon sivuston rakenne elää sitä scrollatessa ja ladattaessa. Mitä nopeampi ja intuitiivisempi käyttökokemus, sitä parempi sijoitus hakukoneissa.

2. Sosiaalisen median merkitys kasvaa

Meltwaterin mainion State of Social Media 2021 -raportin mukaan pohjoismaiset B2B, B2C ja NGO -organisaatiot näkivät, että sosiaalisen median merkitys markkinoinnin ja viestinnän strategisessa suunnittelussa on noussut tasolle 8/10, eli suurin osa organisaatioista antaa somelle varsin suuren painoarvon.

Tämä näkyy myös siinä, että 43 prosenttia organisaatioista arvioi kasvattavansa somebudjettejaan ja pyrkii tavoittelemaan sekä sitouttavamman sisällön tuottamista ja konkreettista liidien tai myynnin aikaansaantia somen kautta.

Somekanavista voimakkaimmassa kasvussa ovat tänä vuonna Instagram, YouTube, TikTok ja LinkedIn, kun taas suosituimmat kanavat organisaatioilla kautta linjan ovat Facebook, LinkedIn, Instagram ja YouTube – tässä järjestyksessä.

3. Verkkokauppa ja vuosikymmenen kasvuloikka

Verkkokauppa otti koronavuonna 2020 jopa 10 vuoden kasvuharppauksen samalla, kun matkustaminen väheni ja kuluttajilla oli aikaa istuskella kotona ja miettiä, mihin lomamatkarahat käytettäisiin. Shopifyn mukaan Euroopassa verkkokaupan kasvu oli yllättäen kaikista kovinta maailmassa, noin 20 prosenttia, kun USA:ssa kasvutahti oli hieman alhaisempi, noin 18 prosenttia.

Tämä suuri harppaus ja kova kasvu on aiheuttanut tilanteen, jossa verkkokaupan kilpailu kiristyy oleellisesti. Käytännössä kovempi kilpailu tekee verkkokaupan brändistä entistä tärkeämmän kilpailuedun. Selkeitä haasteita verkkokaupassa tulevat vuonna 2021 olemaan juuri tähän kasvaneeseen kilpailuun liittyvät asiat:

  • Asiakaskokemuksen ja teknisen toteutuksen on oltava huipputasoa 
  • Brändin täytyy olla selkeä, tunnettu ja asiakkaisiin vetoava 
  • Koronan tuottaman kysyntäpiikin jälkeen asiakaspito ja asiakkuuksien kasvattaminen ovat merkittäviä fokusalueita 

Vaikka kilpailu kiristyy, ja erottautuminen on entistä vaikeampaa, on silti sanottava, että oli kyseessä mikä tahansa yritys, niin jos voit myydä verkossa, tee se. Asiakkaasi todennäköisesti tekivät hypyn verkkokauppaan, jos eivät olleet sitä jo aiemmin tehneet.

4. Tärkeää kuluttajille: brändin arvot ja näkyvät teot

Brändin löytyminen ’muiden kautta’ eli mielipidevaikuttajien tai vertaisten suosittelemana on tärkeää niin hyvässä kuin pahassa – eli puhuttiinpa brändistä hyvää hehkuttaen tai pahaa huonojen kokemusten tai epävastuullisten toimien johdosta.

Yksi merkki tästä on se, että vaikuttajamarkkinointi ja ystävien tekemät suosittelut ovat edelleen arvossaan ja kasvavassa sellaisessa. Noin 40 prosenttia markkinoijista kasvattaa panostuksia vaikuttajamarkkinointiin tai ottaa sen uutena toimenpiteenä valikoimaansa Pohjoismaissa. Ystävien ja tuttujen kokemukset ja suositukset ovat niin ikään entistä oleellisempi brändiluottamusta herättävä tekijä. Se, mitä ja mihin sävyyn brändeistä ylipäätään puhutaan vaikuttaa sekä valintoihin että omaan sisältöön entistä enemmän.

Facebook IQ:n ja GlobalWebIndexin tekemien kuluttajien teema- ja arvotutkimusten mukaan arvojen esiintuonti ja jonkin puolesta tai jotain vastaan puhuminen korostuu kuluttajien odotuksissa brändejä kohtaan. Läpinäkyvyys on arkipäivää ja nyt kuluttajilla on ollut enemmän aikaa miettiä, mihin (tai kenelle) rahansa laittavat.

5. Tapahtumat ja elämykset streamattuna

Viimeinen digimarkkinoinnin trendi vuodelle 2021 liittyy oleellisesti siihen, miten digikanavat mahdollistavat elämysten välittämisen suurille yleisöille aikana, jolloin jättitapahtumien järjestäminen livenä tuntuu hieman etäiseltä.

Videoteknologian kehittäjien keskuudessa tehdyn kyselyn mukaan tärkeimpiä kehityskohtia tälle vuodelle ovat nimenomaan suuren skaalan streamauksen mahdollistaminen ja katsojien osallistaminen livelähetyksissä.

YouTuben trendikatsauksen perusteella yli puolet livestreamien katsojista on jo nyt sitä mieltä, että livestreamit voivat olla yhtä hyviä kokemuksina, kuin sama tapahtuma paikan päällä koettuna.

Entä millä videoita ja livestreameja katsotaan? Mobiililaitteilla. Aina vain enemmän mobiililaitteilla. Statistan datan mukaan mobiililaitteiden videostreamauksen määrä tulee kasvamaan vuodesta 2020 vuoteen 2021 jopa 48 prosenttia ja seuraavana vuonna uudet 41 prosenttia noin 61 petabittiin asti.

Maksulliset videostreamauspalvelut – kuten Netflix, Disney+ ja HBO – kasvavat nekin edelleen, ja maaginen 100 000 miljoonan dollarin yhteenlaskettu liikevaihto menee rikki vuoteen 2024 mennessä. Sen sijaan kasvutahti hidastuu oleellisesti, vuonna 2020 se oli 32 prosenttia, kun vuoteen 2024 mennessä tahti on enää 9 prosenttia. Tämä kertoo siitä, että streamausbisneksessä tapahtuu pian niin sanottu isojako voittajien ja häviäjien kesken.

Näin, eli kaikkea hakukoneista kuluttajien luottamukseen ja verkkokaupasta somekehitykseen – toivottavasti sinulle tarttui muutama hyvä täky vuoden 2021 digimarkkinoinnin trendeistä, joilla kehittää omaa markkinointia tämän vuoden aikana!

Kirjoittaja Mikko Rummukainen on Vapan osakas ja digitaalisen markkinoinnin johtava asiantuntija.

Tämä blogiteksti perustuu Digimarkkinoinnin trendit 2021 -etätapahtuman sisältöön.