Tesla pyrkii nopeuttamaan maailman siirtymistä kestävään energiaan. Microsoftin tehtävä on auttaa jokaista planeetan ihmistä ja organisaatiota saavuttamaan enemmän. Koneen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Netflix haluaa viihdyttää maailmaa ja Amazon olla maailman asiakaskeskeisin yritys.

Kaikilla maailman menestyneimmillä yrityksillä on selkeä olemassaolon tarkoitus, eli missio. Missio siis vastaa kysymykseen ”miksi yritys on olemassa?”. Olisi kuitenkin teennäistä väittää, että yritykset ovat olemassa vain missionsa vuoksi. Kyllä yritykset ovat olemassa tehdäkseen voittoa. 

Mutta väitän – ja tätä useat selvitykset myös tukevat – että kasvua havitteleva yritys ei voi selvitä vain voiton tekemisen varjolla. Missio on olennainen osa yrityksen johtamista, ja se, kuinka kirkkaasti missio onnistutaan jalkauttamaan läpi organisaation, heijastuu suoraan asiakaskokemukseen ja sitä kautta menestykseen. Jokaisen yksittäisen työntekijän, tuotteen, palvelun ja markkinointiviestin tulisi tukea yrityksen missiota täysin. Ja kun sanon täysin, tarkoitan ilman yhtään poikkeusta.

What would our mission do?

Missio ei muutu joka vuosi, tai edes joka viides vuosi. Missio kuvailee sitä, millainen maailma on silloin, kun meidän missiomme on valmis – ja todennäköisesti se ei ole sitä koskaan. Hyvä missio on sellainen, jonka jokainen yrityksen työntekijä ja yrityksen kanssa tekemisiin päätyvä asiakas voi allekirjoittaa. Hyvä missio tihkuu läpi jokaisesta yrityksen osasta ja toimii päätöksenteon selkärankana. Hyvä missio on toteutettavissa käytännössä. Missio ei voi olla vain yleismaailmallista tuubaa, jossa luvataan tehdä maailmasta parempi paikka. Parempi paikka kenelle? 

Onko sinun yrityksesi B2C-liiketoiminnan olemassaolon tarkoitus tehdä asiakkaiden elämästä turvallisempaa? – Älä silloin tee tuotteita, jotka eivät edistä turvallisuutta. Onko yrityksesi missiona tehdä B2B-asiakkaiden työstä palveluiden avulla tehokkaampaa? – Käytä silloin aikaa prosessien ja työkalujen hiomiseen. Yrityksen tulisi jokaisen päätöksen äärellä esittää kysymys “what would our mission do?

Mission määrittelyyn on turha käyttää aikaa, jos sitä ei aiota käyttää todellisena johtamisen ja liiketoiminnan ohjaamisen työkaluna. Parhaat missiot tukevat työntekijöiden itseohjautuvuutta ja päätöksentekokykyä niin, että kukaan ei kuitenkaan yksin, itsenäisesti päätöksiä tehdessään harhaudu yhteiseltä polulta.

Muutoksen keskellä tarvitaan luottamusta

“Reports that intense global competition and sophisticated customer demands are requiring speed and flexibility, seamlessness and transparency of responce to the marketplace and, to be effective in this environment, there is a need for creating a challenge to employees to use their capabilitites and take personal responsibility for tasks. States that there is encouragement of creativity, risk taking and commitment at all levels, as managers delegate authority to the front line and take a supportive role. In seeking to empower employees, there is an emphasis on communication, collaboration and building trust.” – Henry J. Coleman Why employee empowerment is not just a fad

Missio tekee näkyväksi sen, miksi asioita tehdään. Missio luo merkitystä ja sitä kautta johtaa yrityksen ydintarinaa. Ydintarina tekee asioista helposti ymmärrettäviä ja luotettavia. Asiakas ei osta sellaista, mitä hän ei ymmärrä, tai mihin hän ei luota. 

Näinä epävarmoina muutoksen aikoina ihmisten käyttäytyminen on muuttunut. Yritysten onkin löydettävä uusia keinoja madaltaa ostamisen ja päätöksenteon kynnystä. Muutoksen keskellä tarvitaan siis vielä enemmän luottamusta kuin ennen. Luottamus syntyy, kun yritys tai brändi on kaikkialla johdonmukainen. Johdonmukaisuus taas syntyy kuin itsestään hyvän mission myötä. 

Loppukädessä mission perimmäinen tarkoitus on siis johtaa kaikkea sitä, mistä yrityksen tulos muodostuu. Missio ei saa olla liiketoiminnasta erillinen yksisarvinen, joka on muotoiltu hienoon huoneentauluun niin, ettei siitä ymmärrä kukaan mitään. Missio on työkalu – tulos seuraa missiota.

 

Annika Lundström on Vapan Customer Success Director, joka auttaa asiakkaita menestymään ymmärtämällä heidän liiketoimintaansa. Annikalla on pitkä tausta kaupallisten strategioiden ja saumattoman asiakaskokemuksen luomisessa.