Maailma ei ole koronan jälkeen entisensä, mutta kaikki viruksen aiheuttama muutos ei ole välttämättä negatiivista. Lyhyessä ajassa olemme saaneet nähdä hyvyyttä ja empatiaa, jotka jo moni ehti aiemmin julistaa nykymaailmassa kuolleiksi.

Äärimmäisten vaikeuksien edessä yksilöt ja yritykset ovat hyvin ketterästi innovoineet uudenlaista liiketoimintaa ja löytäneet uusia tapoja sekä kanavia markkinoida ja myydä. Useita näistä yhdistää digiloikan ottaminen.

Moni nyt lanseeratuista palveluista ja nousevista trendeistä on sellaisia, joiden esiinmarssia oli ehditty jo ennen koronaa odottaa jonkin aikaa mutta joille on tullut riittävästi tilausta vasta nyt. Poikkeuksellinen tilanne vaatii poikkeuksellisia toimia, mutta voi hyvin olla, että useista koronatrendeistä tulee pysyviä pandemian jälkeen. Ilona Hiila ennustaa Markkinointi&Mainonta –lehden blogissaan, että vuodesta 2020 alkaa kuluttajakäyttäytymisen uusi aikakausi. Alla olevat esimerkit osoittavat, että arvio voi hyvinkin pitää paikkansa.

Ravintolat ilman asiakaspaikkoja eli kuinka ”pilvikeittiöistä” tuli uusi normaali
 
Ruoka viedään nyt sinne, missä asiakas on, mutta samalla koko ravintolakonsepti on saatettu laittaa uusiksi. Helmikuun puolivälissä, vain joitain päiviä tai viikkoja ennen koronakriisin kärjistymistä, suomalainen ravintola-alan pörssiyhtiö NoHo Partners kertoi ostavansa hampurilaisketju Friends&Brgrsin. Samalla yritys mainosti lanseeraavansa ”pilvikeittiön” (cloud kitchen), jossa ei olisi yhtään asiakaspaikkaa. Ravintolassa tehtäisiin ruokaa vain kotiinkuljetuksia varten. Innovaatio oli, jos ei nyt ennenkuulumaton, hyvin uniikki Suomessa. Nyt huhtikuussa pilvikeittiöt ovat myyntivaikeuksien kanssa painivan alan normi, ei yksittäinen hauska kokeilu. Pilvikeittiöiden viehätys on kasvanut sitä mukaa, kun Foodoran ja Woltin kaltaiset ruoan lähetyspalvelut ja ruoan tilaamisen suosio ovat yleistyneet.

Pilvikeittiöt vastaavat kysyntään, minkä lisäksi ne laskevat ravintolan kuluja, koska rahaa ei tarvitse käyttää interiööriin ja asiakaspaikkoihin. Tulevaisuudessa huippuruoka voidaankin valmistaa vähäeleisesti keskustassa sijaitsevassa ikkunattomassa kellarihuoneessa tai varastoalueen geneerisissä tiloissa.

Ruoka- ja juomayrittäjien ratkaisuista syntyy kokonaan uutta liiketoimintaa

Matkailu- ja ravintolapalvelut ovat kärsineet koronasta monia muita aloja enemmän, koska niiden koko olemassaolo perustuu ihmisten yhdessäoloon. Ravintolat ovatkin siirtyneet taistelumoodiin ihailtavilla keinoilla ja tarmolla.

Kalliossa sijaitseva vegaaninen fine dining -ravintola Villd päivitti menunsa uusiksi vegekebab-valmistaja Vönerin kanssa. Nyt ravintola myy metsän antimien sijaan kotiinkuljetettua hienostunutta ”mättöruokaa”.  HOK-Elanto ilmoitti, että se alkaa kuljettaa ravintoloidensa ruokia uudessa Syökotona.fi-palvelussa, ensin Helsingissä ja sitten muuallakin Suomessa. Muun muassa hampurilaisketju Bun2Bunista tunnettu ravintolayrittäjä Pertti Kallioinen puolestaan kertoi avaavansa uuden Pelastakaaravintola.fi-palvelunjoka aikoo haastaa alalla toimivat palvelut, kuten Woltin, esimerkiksi pienemmillä komissioilla.

Baarien sulkemisesta kärsineet panimot ja tislaamot ovat nekin löytäneet uusia nicheja. Tuore esimerkki löytyy palkitusta Kyrö Distillerystä, joka alkoi valmistaa käsidesiä – ja samalla välttyi lomautuksilta.

Pitkään paikallaan polkenut ruoan verkkokauppa alkoi rallata

Jos et ole vielä tilannut ruokaa verkosta, viimeistään nyt kannattaa antaa tälle tulevaisuuden huippupalvelulle mahdollisuus.

Ruoan verkkokauppa on yksi nopeimmin kasvavista verkkokaupan muodoista maailmalla. Suomessakin ruoan verkkokauppaa on tehty jo useita vuosia, mutta sen volyymi on ollut meillä merkittävästi pienempää kuin monissa verrokkimaissa, kuten Ruotsissa. Ruoan ostaminen verkosta säästää merkittävästi aikaa ja rahaa, kuluttaa vähemmän luonnonvaroja ja vähentää ruuhkia, mutta silti se ei ole voittanut ostajia puolelleen – paitsi nyt.

Ruokakauppojen kotiinkuljetuspalvelut ovat tulleet koronan takia monelle suomalaiselle tutuiksi. Yllätyksenä on voinut tulla tosin se, että ruokaa ei olekaan saanut tilattua heti seuraavalle päivälle vaan vasta seuraavalle viikolle. Helsingin Sanomat uutisoi, että sekä S-ryhmän ja Keskon palvelut ovat ruuhkautuneet räjähtäneestä kysynnästä. Helpotusta on kuulemma luvassa.

Jos aihe kiinnostaa enemmän, lue vaikkapa, miten Posti aikoo uudella palvelukonseptillaan viedä ruoan suoraan asiakkaan jääkaappiin. 

Taksi kuljettaa vaikka tavaraa, jos ei muuta

Vielä hetki sitten ”pysykää kotona” oli harras toive, nyt se on käsky, jota valvotaan jo tiesuluilla. Kun ihmiset eivät saa liikkua, moni ala menettää merkityksensä. Taksiala on yksi näistä. Taksiliitto tiedotti maaliskuun puolivälissä, että nykytilanne ajaa taksiyrittäjät syvään ahdinkoon. Jotain pitäisi tehdä.

Reilu viikko myöhemmin taksiala oli lähes yhdessä tuumin laajentanut palveluvalikoimaansa vastaamalla aitoon kysyntään. ”– –Taksit tarjoavat nyt monipuolisia palveluita niin asiointipalveluihin kuin lääkkeiden, ruokien ja muidenkin tarvikkeiden kuljettamiseen”, tiivisti Taksiliitto uuden palvelun tiedotteessaan.

Taksit, kuten muutkin jatkuvasti liikkeellä olevat ajoneuvot on jo pitkään nähty resursseina, jotka ovat usein vajaakäytössä. Jos esimerkiksi taksit ovat liikkeellä lähes jatkuvasti, eivätkö ne voisi samalla kuljettaa tavaroita? En yhtään ihmettelisi, mikäli jokin startup tai vakiintunut alan toimija saisi nykytilanteesta kimmokkeen uudenlaiselle palvelulle koronan jälkeenkin.

Pelaamisesta ei tullut pelkästään hyväksyttyä vaan jopa suotavaa

Niin kauan kuin muistan, olen saanut puolustella peliharrastustani muille ihmisille (enkä ole suinkaan kokemukseni kanssa yksin). Se on hieman hassua, koska kyseessä on kuitenkin ala, joka on jo vuosia ollut suurempi kuin elokuva- ja musiikkiala yhteensä. Peleille on omat oscarit, starat ja huippustudiot, mutta silti valtavirta on suhtautunut pelaamiseen epäillen, jopa vihamielisesti. Voikin sanoa, että maailmankirjat ovat todella sekaisin, kun maailman terveysjärjestö WHO kannustaa ihmisiä pysymään kotona – ja, kyllä! – pelaamaan videopelejä.

Aika kotona pitää saada jotenkin kulutettua, ja yksi erinomainen tapa siihen on pelata pelejä. Sitä ei tarvitse myöskään tehdä yksin, vaan pelata voi vaikkapa puolison kanssa sohvalla tai verkon ylitse koko maailman kanssa. Ajankohtakin on täydellinen, sillä pelikeväästä 2020 on tulossa erinomainen. Esimerkiksi kuluvan kuukauden 10. päivä julkaistaan Final Fantasy 7 Remake. Jos tämä ei kerro sinulle mitään, asian voisi tiivistää niin, että tapahtuman mittakaava on sama kuin jos Titanicista tehtäisiin vähintään yhtä hyvä jatko-osa, The Beatles tekisi paluun lavoille ja Harry Potterista julkaistaisiin kokonaan uusi trilogia.

Pitkän linjan pelaajana toivon, että yhä useampi löytäisi viimeistään nyt videopelit kirjallisuuden, elokuvan, tv-sarjojen ja musiikin rinnalle varteenotettavana ja elämää rikastuttavana taide- ja viihdemuotona.

Lineaarinen televisio ja wanha cunnon radio lähtivät nousukiitoon

Kun koko maailma striimaa yhtä aikaa tv-sarjaa, elokuvaa ja musiikkia, huutavat palveluntarjoajien kapasiteetit hoosiannaa. Jos olet katsonut Netflixia viime aikoina, eteesi on teräväpiirron sijaan ilmestynyt todennäköisesti pikselipuuroa. Itselleni karvas opetus korona-ajan realiteeteista oli se, kun pääsin vihdoin katsomaan paljon hypetettyä Nicolas Cagen tähdittämää toimintakauhusekoilua Mandya. Olin varautunut 55 tuuman 4k-televisiollani kotiteatterikokemukseen, mutta sen sijaan katselin pari tuntia elokuvaa, joka tuntui olevan tallennettu meren pohjasta löydetylle VHS-kasetille.

Eipä siis olekaan ihme, että viihdenälässä ihmiset ovat kääntyneet television ja radion puoleen. Esimerkiksi BBC uutisoi, että näiden viihdekanavien katsoja- ja kuuntelijaluvut ovat räjähtäneet kasvuun. Samaan aikaan tosin lähes kaikki tuotannot ovat jäissä, joten jää nähtäväksi, miten televisio ja radiot voivat lopulta hyötyä tilanteesta.

Kirjoittaja Sebastian Koskinen on Vapan Senior Content Designer. Jos mieleesi tulee muita koronan tuomia lähtöjä tulevaisuuden liiketoiminnalle, laita Sebastianille meiliä osoitteeseen sebastian.koskinen@vapamedia.fi. Täydennämme listaa vinkkaajan nimen kanssa tai anonyymisti, kummin vain haluat!