Kukaan ei ole profeetta omalla alallaan – ennakointi on kuitenkin mahdollista, kun tuntosarvet ovat jatkuvasti herkässä trendeille ja tutkimuksille. Tähän listaan olemme keränneet markkinoinnin 10 tärkeintä trendiä vuodelle 2018.

1. Visuaalisuuden valta kasvaa

Visuaalinen sisältö jaetaan sosiaalisessa mediassa 40% todennäköisemmin, kuin muu sisältö. (HubSpot, 2017)

Visuaalisuuden merkityksen ei pitäisi olla epäselvää yhdellekään markkinoijalle: visuaaliset sisällöt keräävät herkemmin katselukertoja, reaktioita ja jakoja. Samalla kannattaa muistaa, että hyvä visuaalisuuskin kaipaa taustalleen suunnitelman, tavoitteet ja osaavat tekijät. Alkuun pääset lukemalla kuuden kohdan muistilistan Vapan sisältöstrategin kirjoituksesta Visuaalista munaa.

2. Tekoäly mahdollistaa personalisoinnin

63% markkinoijista kertoi tekoälyn mahdollistaman sivustojen ja palveluiden personalisoinnin lisäävän kauppaa ja 61% mukaan se paransi asiakaskokemusta. (Evergage, 2016)

Kun verkkosisältöjen määrä on valtava ja somekanavat tarjoavat entistä vähemmän orgaanista näkyvyyttä, yleisöä pitää voida palvella heille sopivalla tyylillä. Automatisoidun personalisoinnin määrä tulee kasvamaan vuonna 2018, joten tekoälyjunaan kannattaa nousta nyt.

3. Sisältömarkkinointi entistä isomassa roolissa

Sisältömarkkinointibisneksen arvo kasvaa yli 400 miljardiin euroon seuraavien neljän vuoden aikana. (Technavio, 2017)

Viime vuonna sisältömarkkinointiin käytettiin maailmanlaajuisesti noin 196 miljardia. Trendi näkyy myös Suomessa: IAB:n tutkimuksen mukaan natiivimainonta on kasvanut tammi-syyskuun välisenä aikana digimainonnan keinoista eniten yhdessä sosiaalisen median markkinoinnin kanssa. Suomalaisyrityksistä kuitenkin vain 19 prosenttia käytti viime vuonna rahaa sisältömarkkinointiin.

4. (Live)video on pop

Facebook nostaa live-videoita käyttäjä-feedien ylimmäksi jopa 200% useammin kuin muuta sisältöä. (Grouphigh, 2017)

Ihmiset katsovat livevideota 3 kertaa enemmän kuin leikattua videota, mutta vielä vuonna 2016 sitä hyödynsi vain 14% markkinoijista. YouTubesta on kasvanut viime vuosien aikana Suomen toisiksi suosituin sivusto, joten on selvää, että myös perinteinen video on yhtä erittäin toimiva viestintäväline. Kannattaa silti myös miettiä, palvelisiko livelähetys paremmin tarkoitustasi – ainakin tutkimukset kehottavat kokeilemaan. Aloittaa voi myös muista kanavista, kuten Instagramista.

5. Luovuus ja data löytävät yhteisen sävelen

69 % yritysten viestintäammattilaisista kokee, että ulkoisen viestintäkumppanin parasta antia on luova ja strateginen ajattelu. (Global Communications Report, 2017)

Sanapari ”luova ja strateginen” kiteyttää markkinoinnin nykyvaatimukset. On kyettävä yhdistämään datan hyödyntäminen luoviin ratkaisuihin. On ymmärrettävä, miten viestintä palvelee liiketoimintastrategian tavoitteita suunnitelmallisesti. Pelkkä datauskovaisuus tai luovuususkovaisuus ei palvele pitkän tähtäimen tavoitteita, kirjoittaa myös Vapan strategiajohtaja Rami Saarela.

6. Viestinnän mittaaminen kehittyy

27 % yrityksistä mittaa viestinnän vaikutuksia liiketoiminnan tuloksiin. (ProCom, 2017)

ProComin tutkimuksen mukaan vain 43 % suomalaisista viestintäpäättäjistä tahtoisi kehittää viestinnän mittaamisprosessin asettamista ja kytkemistä osaksi organisaation tavoitemittareita. Joko mittari on kohdillaan yli puolella yrityksistä, tai sitten luku on hälyttävän pieni. Viestinnän mittaamisesta kirjoittaa enemmän Timo Nurmi.

7. Onnellinen työntekijä on parasta maineenhallintaa

Ensimmäistä kertaa koskaan, ihminen luottaa mieluummin toiseen, kaltaisekseen kokemaansa ihmiseen, kuin alan asiantuntijaan, mediaan tai yrityksiin. (Edelman Trust Report, 2017)

Edelmanin tuoreen raportin ihmisillä on taipumus ajatella, että yritykset ovat korruptoituneita eikä niiden johtajiin voi luottaa. Tavalliseen ihmiseen kuitenkin voi, minkä vuoksi on hyvä muistaa, että työhönsä tyytyväinen, motivoitunut työntekijä on yritykselle aarre paitsi tulosten, myös tehokkaan puskaradion vuoksi. Miten teidän organisaatiossanne kannustetaan työntekijöitä puhumaan yrityksestä ja jakamaan yrityksen sisältöjä omissa kanavissaan?

8. Ennennäkemätön muutosvauhti

76% mainostajista uskoo, että markkinointi on muuttunut enemmän viimeisen 2 vuoden aikana, kuin edellisen 50 vuoden aikana. (Adobe, 2017)

Digitaalisen muutoksen vauhdissa on vaikea pysyä. Tämä vaikuttaa myös markkinointiin, kun tutut kanavat muuttavat jatkuvasti toimintatapojaan ja rinnalle kasvaa uusia kanavia ja formaatteja. Vapan kehitysjohtaja Nea Barman kirjoittaa, että vuoden 2018 kasvusuunnitelma on tehtävä nyt.

9. Tarinat houkuttelevat

88 % viestinntän ammattilaisista uskoo digitaalisen tarinankerronnan olevan tärkein trendi PR:n muutoksessa. (Global Communications Report, 2017)

Kun yritetään puhutella kuluttajaa pelkkä faktojen latelu ei kanna eikä liioin puhdas luova hassuttelu. Datamassojen hyödyntäminen mahdollistaa sen, että ihmisille suunnattu viestintä voi aidosti kertoa vastaanottajan elämää puhuttelevaa tarinaa.

10. Suunnitelmallisen sisällöntuotannon arvo ymmärretään

B2B-markkinointipäättäjät pitivät hyvin dokumentoitua strategiaa toisiksi tärkeimpänä syynä sisältömarkkinoinnin tehon kasvulle vuonna 2017. Tärkein syy on sisällöntuotannon laadun kasvu. (Content Marketing Institute, 2017)

Sisältömarkkinointi tuottaa kolminkertaisen määrän liidejä ja on 62% edullisempaa outbound-markkinointiin nähden (Demandmetric). On kiistaton fakta, että sisältömarkkinointia kannattaa suunnitella strategisella tasolla.