Karma ei ole suomen Skam, mutta sekä norjalainen menestyssarja että Suomen ensimmäinen Instagram Stories –draama pyrkivät samaan kuin jokainen markkinointitiimi: tuoda laadukasta sisältöä sinne, missä sen kohderyhmä on.

Puhelimella kuvatussa pystyvideossa näkyy huoneen katto. Puhelin värisee ja ruutuun ilmestyy kolmen nuoren naisen kasvot.

”Vastataanko?” ”Ei todellakaan vastata.”

Karma on Suomen ensimmäinen nuortendraama, joka toteutetaan ja esitetään vain ja ainoastaan Instagram Storiesia käyttäen. Sarjan tuottaja, käsikirjoittaja ja ohjaaja Ronja Salmi kertoo, että kyseessä on Ylen projekti, jonka tarkoitus on kokeilla jotain uutta – tuoda laadukasta sisältöä sinne, missä kohderyhmä jo on:

”Nuorisobarometrin mukaan 80% nuorten netinkäytöstä tapahtuu puhelimella. Tämä on ymmärrettävä, jos heidät haluaa oikeasti tavoittaa.”

Karman käsikirjoituksessa on otettu ilo irti alustasta: sarjassa käy selväksi, että kohtaukset on kuvattu puhelimella.

”Välillä näyttelijät selaavat kuvaavaa puhelinta, välillä puhelin soi, välillä se tippuu”, Salmi korostaa. ”Tarkoitus on muistuttaa katsojia jatkuvasti siitä, että kyllä, tämä on puhelin – sinulla on samanlainen kädessäsi.”

Uusi alusta luo mahdollisuuksia sisällöntuotantoon

Nuorille tutun alustan käyttäminen hämärtää sopivalla tavalla todellisuuden ja draaman rajapintaa. Sarjan kohtaukset esimerkiksi ilmestyvät Instagramiin reaaliajassa: kun Karmassa järjestetään kotibileet ja kello lyö 00:00, on oikeasti puoliyö. Sarja on myös kuvattu täysin puhelimen selfiekameralla, koska se niin Instagram Storieseja pääasiassa kuvataan.

”Kaikki muu sotii alustan kirjoittamattomia sääntöjä vastaan. Hyvä sisältö tehdään käyttäjien ehdoilla”, Salmi kertoo.

Alusta asettaa omia vaatimuksiaan myös tuotannolle, koska suoraan Instagramiin kuvatut kohtaukset on ollut pakko harjoitella täysin etukäteen. Perinteisistä TV-tuotannoista tuttujen jälkitöiden osuus jää sen sijaan täysin puuttumaan.

”Voisi sanoa, että olemme leikanneet sarjan jo käsikirjoitusvaiheessa.”

Instagram tarjoaa mahdollisuuden yleisön ja tuotantotiimin väliseen reaaliaikaiseen vuorovaikutukseen. Katsojien mahdollisesti lähettämiin viesteihin ei kuitenkaan vastaa sarjan hahmot vaan Karman tuotantotiimi.

”Netissä jaetaan oikeasti paljon kiusaamisvideoita. Me emme halua, että sarjan mahdollisesti uhkaavilta näyttävät kohtaukset tuntuvat liian todellisilta”, Salmi kertoo ja toteaa, että sarjan mahdollisesti jatkuessa luonnollinen jatkumo olisi, jos katsojat voisivat vaikuttaa sarjan kulkuun.

Ei Skam, mutta jotain samaa

Norjalainen teinidraama Skam on kerännyt kuluvan vuoden aikana kiitosta, kehuja ja valtavan määrän katsojia myös Suomessa. Karman tavoin Skam kertoo nuorten ystävyydestä, bileistä, päihteistä ja seurustelusta ja kuten Karma, myös Skamin kohtaukset ilmestyivät verkkoon reaaliajassa.

Salmi myöntää, että sekä Skam, kuin vaikkapa suomalainen Lovemilla ovat hyviä vertailukohteita Karmalle:

”Tällä hetkellä ei varmana ole ainuttakaan nuorille suunnattua formaattia, jota Skam ei inspiroisi.”

Suomen Skamia Karmasta ei kuitenkaan tule, jo pelkästään alustasta johtuen. Skam on TV-draaman tavoin toteutettu, ei suoraan sosiaaliseen mediaan tuotettu sarja. Vaikka Karmakin tullaan todennäköisesti laittamaan YouTubeen myöhäisherännäisten vuoksi, tämän sarjan tuotannossa alusta on se juttu:

”Ahdistaisi, jos liian moni katsoisi Karmaa koneelta, saati televisiosta. Puhelimella kuvattua, puhelimella katsottavaksi tuotettua sarjaa kuuluu katsoa puhelimella.”

Salmen kommentti korostaa jotain nuorten tavasta käyttää kanavia, joissa sisältö ei jää elämään, vaan se on reaaliaikaista, vuorovaikutteista ja katoavaa. Niin kuin elämäkin.

Karma alkaa Instagram-tilillä @karmadraama  tänään perjantaina kello 17. Sarja kestää sunnuntaihin saakka.

Kirjoittaja Janne Simojoki on Vapan markkinointikoordinaattori, jonka mielestä Instagram Storiesiin kuvatuissa vaakavideoissa on jotain perinpohjaisen väärää.