Nyt tekee mieli hurrata ja juosta alasti pellolla. Olen nimittäin mennyt sekasin tästä Sekasin-kampanjasta. Jos joku kysyy, miten tehdään hyvä monimediallinen kampanja niin näin. Näin se tehdään.

Yle, Suomen Mielenterveysseura, Mielenterveyden keskusliitto ja Mannerheimin lastensuojeluliitto toteuttivat yhdessä Sekasin-kampanjan. Vapa Media ei ollut tässä kampanjassa mukana, mutta hurraa äänekkäästi katsomosta. Kampajan tavoitteena oli nostaa keskusteluun nuorten mielenterveysongelmat ja poistaa niiden paha stigma. Pyrkimyksenä oli saada nuoret puhumaan mielenterveysongelmistaan rohkeammin ääneen, jotta yhä useampi nuori saisi hoitoa ajoissa ja näin säästyisi pahemmilta ongelmilta myöhemmällä iällään.

Sekasin-kampanja näkyi Youtubessa, Facebookissa, Twitterissä, Snapchatissa ja Instagrammissa – oikeastaan kaikkialla somessa. Aihe kuului myös niin radiossa kuin TV:ssäkin. Kampanjassa nähtiin mukana niin Anna Abreu kuin Youtuben oma stara Mansikkka. Lisäksi kampanjaan kuului viikon kestävä sekasin247-chat, jossa nuoret saattoivat puhua mielenterveysongelmistaan ammattilaisten kanssa. Ei juuri ollut mediaa, jossa Sekasin-kampanja ei olisi näkynyt. Miten Sekasin-kampanja teki sen?

#Sekasin

Blogiin

Lähdetään liikkeelle kampanjan nimestä: Sekasin. Se on hyvä ja toimiva nimi. Puhekielinen adjektiivi, joka myös kirjoitetaan kuin sanotaan: sekasin ei sekaisin. Se sopii suuhun ja se kuvaa kampanjan rankkaa sisältöä sopivan kevyesti. Hashtagina se toimii myös loistavasti. Sekasin-logo on visuaalisesti yksinkertainen, mutta toimiva. Esimerkiksi kampanjan T-paidoissa logo toimii oivallisesti. T-paidat näyttävät laadukkailta, trendikkäiltä ja tuovat hyvin näkyvyyttä kampanjalle esim. instagramissa.

Raikkaita kasvoja ruudulla

Sekasin

Suuren näkyvyyden kampanjalle aiheutti kuitenkin Sekasin-draamasarja. Palkitun #Lovemillan tekijät tehtailivat hyvää jälkeä. Sekasin on raikas tuulahdus suomalaiseen draamaan. Nuoret raikkaat kasvot, hyvä käsikirjoitus, aito dialogi ja uskottavat näyttelijäsuoritukset saavat minut kainosti huutamaan YAAAS! Näin sitä draamaa tehdään. Jaksot ovat saatavilla niin Yle Areenasta, Youtubesta kuin TV:stäkin. Netissä jaksot toimivat pienissä 5-7 min paloissa ja TV:stä ne voi katsoa perinteisemmin pidemmissä jaksoissa. Näppärää.

Ruger Hauer – Sekasin

Sekasin-draamasarjan tunnusbiisi Sekasin on Ruger Hauerin käsialaa. Se on tarttuva ja jää soimaan päähän. ”Sekasin sekasin sekasin A-A-AA”, Iisan ääni kaikuu korvissa pitkin päivää. Ylen artikkelin mukaan itse draamasarja on nimetty tämän kappaleen mukaan. Se on myös upotettu draamasarjaan niin, että nuoret itse ikään kuin tekevät kappaleen bändihuoneessa. Tämänlaisesta teinisarja-istutus-lunastus-kliseestä voi olla montaa mieltä, mutta tässä sarjassa se toimii yllättävän kivuttomasti. Loistava laulaja Eve Hotti näyttelee erittäin mainiosti Satakieltä, joka ei osaa laulaa. Propsit epävireisestä laulusta.

Ruger Hauer, kappaleen varsinainen tekijä on itsessään myös nappivalinta sarjan viestin viejäksi. Bändin maine nuorten keskuudessa on katu-uskottava ja hipster-cool. Mikä olisikaan parempi valinta nuorille suunnatun sarjan tunnuskappaleen tekijäksi?

Sarjassa myös Paperi T itse tekee pienen cameo-roolin. Kaksinkertainen Emma-voittaja huutaa ruokalassa ”Vitun liskot!” ja luulee olevansa Jeesus. Jos tällä ei saada keskustelua aikaan niin millä?

Somen tähtikaarti käyttöön

Freesin draamasarjan ja sulosointuisen yhtyeen lisäksi Sekasin-kampanja valjasti somen tähtikaartin levittämään ilosanomaa – tai tässä tapauksessa surutarinaa. Bloggaaja-, snäppääjä- ja vloggaaja-yhteistyöt toimivat saumattomasti ja niitä oli paljon. Somestarat kertoivat omia kokemuksiaan mielenterveyshäiriöistä ja niiden kanssa kamppailuista. Tarinoiden autenttisuus toimi samaistumispintana yleisön ja somettajien välillä – ja tätä kautta aihe sai paljon huomiota.

Kuinka tehdä mielenterveysongelmista puhumisesta mediaseksikästä?

Toki nuorten mielenterveysongelmat itsessään on erittäin tärkeä ja huomiota herättävä aihe. On kuitenkin muistettava, että nuorten mielenterveysongelmista on puhuttu aiemminkin, mutta se ei ole samalla tavalla noussut tapetille. Usean ison talon yhteistyö mahdollisti tämän volyymin, mutta volyymi itsessään ei takaa onnistunutta kampanjaa. On osattava pelata oikein ja Sekasin –kampanja tiesi tasan tarkkaan mitä teki. Sekasin-kampanja teki mielenterveysongelmista avautumisesta mediaseksikästä. Kyllä, on karmeaa puhua tällaisella termillä mielenterveysongelmista puhumisesta, mutta se ei poista tätä faktaa. Hashtagista tuli suurien yleisöjen koukku, josta kaikki halusivat osansa. Toki olettakaamme mielummin, että suurin osa lähti kampanjaan mukaan aiheen tärkeyden vuoksi. Oli motiivi mikä tahansa, aihe sai lisää näkyvyyttä. Win-win.

Sekasin näytti, miten tehdään hyvä kampanja arasta aiheesta. Raikkaalla monimediallisella toteutuksella voi saada ihmeitä aikaan – myös riemun purkauksen toimiston pöydän ääressä. Kaikki lähtee siitä, että tuntee kohdeyleisönsä kuin omat taskunsa. Kun tämä on hallussa, voi somea käyttää röyhkeästi pelikenttänään. Ottakaamme tästä inspiraatiota!
Nyt ne vaatteet takaisin päälle ja pellolta takaisin. Tai voihan sitä maanantain kunniaksi olla hetken vielä #sekasin.

Kirjoittaja Susanna Hyvärinen on Vapa Median harkka, joka maanantain kunniaksi juoksee edelleen alasti pellolla.