Vapise blogi, täältä tulee uutiskirje!


Blogosfääri on täynnä. Siksi kannattaa kokeilla jotain uutta ja tuoretta –esimerkiksi uutiskirjettä. Eikä tämä todellakaan ollut vitsi.

Viime viikolla ilmestyi historian ensimmäinen Mariamainen. Se on Maria Veitolan henkilökohtainen uutiskirje, jonka ensimmäisessä numerossa on alkusanojen lisäksi kaksi toimituksellista artikkelia. Toinen valaisinten valitsemisesta, toinen kasvojoogasta.

Kevyestä henkilökohtaisesta kokeilusta ei ole kysymys: viikottaisen julkaisun taustalla on viisihenkinen toimitusporukka, ja esimerkiksi ensimmäiseen numeroon tehdyt kasvojoogavideot on kuvattu studio-olosuhteissa.

Samat sisällöt oltaisiin voitu jakaa nettisivuilla tai blogissa – mutta näiden sijaan on päädytty valitsemaan vanha kunnon uutiskirje. Miksi?

“Emme päätyneet tekemään blogia, koska se helposti ohjaa tekemistä tai ihmisten odotuksia tiettyyn suuntaan,” kerrotaan toimituksesta, joka ei Marian lisäksi halua henkilöidä itseään.

Vanha, uusi, uusvanha

On yksi asia, pitääkö lifestyleblogien kenttää konventioihinsa kangistuneena. Fakta on kuitenkin se, että tällä kentällä on vaikea erottautua tai tehdä jotain täysin uutta. Uutiskirjeenä Mariamaisella on huomattavasti paremmat mahdollisuudet erottautua.

Eivätkä hyvät puolet tähän jää.

Uutiskirje pysäyttää. Rajallisena julkaisuna siinä on mahdollista korostaa juuri niitä asioita, joita haluaa.

Tietysti uutiskirje on myös huomattavasti blogia henkilökohtaisempi: se tulee käyttäjän omalle tontille, postilaatikkoon. Samalla suhde tuntuu aktiivisemmalta – Maria Veitola lähettää juuri minulle kirjeen.

Kuitenkin näiden mahdollisuuksien hyödyntäminen edellyttää sitä, että lähettävä taho on valmiiksi vahva brändi. Kuka tahansa ei voi bloggaamisen sijaan alkaa uutisoimaan.

Tavoitteena kannattava liiketoiminta

“Tavoitteenamme on luoda Mariamaisesta kannattavaa liiketoimintaa,” toimitusporukka tiivistää.

Tähän liittyy ”ajanvietteelinen ja viihteellinen ostosten teko”, jota sähköpostin monipuoliset ja aliarvioidut ominaisuudet toimituksen mukaan tukevat hyvällä tavalla.

Näin ensimmäisen uutiskirjeen linkki valaisinmyyjän nettisivuille on esimakua siitä, miten uutiskirjeessä tullaan kokeilemaan sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan mahdollisuuksia.

Pohjimmiltaan uutiskirje siis taipuu Mariamaisessa käsittelyssä samaan funktioon, jota se on perinteisestikin palvellut: tarjouksista ja tuotteista tiedottamiseen.

Blogiestetiikasta lainaten se kuitenkin tuo vanhan viestikapulan uuteen kilpailuun.

 

Kommentoi artikkelia


Lue myös: